27 juni 2013

DE LOGISKE SANGENE

Det logiske for den ene er ikke det før den andre. 
Ego-vindene i verden har jeg problemer med.
Fordi jeg husker en annen tid, en annen lyd som handlet om fellesskap.
Om vi foran jeg. Fellesskapets beste framfor egoistene. Felles velferd først.
Jeg husker enkle sanger om fred og frihet. Om likeverdighet mellom raser og folkegrupper.
Budskapet var lett å forstå. Det handler om å dele, og leve for hverandre. Logisk og riktig.
Sånne som meg var idealistiske, optimistiske. Jeg gledet meg til å bli voksen og leve livet sammen med andre.  Tidlig så jeg det store ved å være tildelt øyeblikket mellom to evigheter.
Perspektivet er både vakkert, magisk og vidunderlig ikke sant? 
 
Vinden snur dessverre. Akkurat som i sangen oppdaget jeg at verden er et sted for avhengighet og kynisme. Det er harde bud der ute. Skjønner en ikke den egentlige logikken, det såkalte ansvaret og hvordan håndtere alt sammen praktisk og kynisk møter en veggen eller fattigdommen.
Kanskje begge deler. Det kommer an på hvor en lever. Logisk er det ikke for den som husker en annen tid, og de sangene som jeg husker.
 
Jeg savner de gamle sangene.
Det er på tide å plukke dem fram igjen.
Synge med den stemmen en ennå har.
Gjerne i kor.
Ja, mer enn gjerne det.
 
Synnøve Sætrum
 
 


 
THE LOGICAL SONG
 
When I was young, it seemed that life was so wonderful,
a miracle, oh it was beautiful, magical.
And all the birds in the trees, well they'd be singing so happily,
oh joyfully, oh playfully watching me.
But then they sent me away to teach me how to be sensible,
logical, oh responsible, practical.
And then they showed me a world where I could be so dependable,
oh clinical, oh intellectual, cynical.

There are times when all the world's asleep,
the questions run too deep
for such a simple man.
Won't you please, please tell me what we've learned
I know it sounds absurd
but please tell me who I am
I said now watch what you say they'll be calling you a radical,
a liberal, oh fanatical, criminal.
Won't you sign up your name, we'd like to feel you're
acceptable, respectable, oh presentable, a vegetable!
Oh Take it take it yeah!

But at night, when all the world's asleep,
the questions run so deep
for such a simple man.
Won't you please, please tell me what we've learned
I know it sounds absurd
but please tell me who I am,
Who I am 
Who I am
Who I am

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar