23 juli 2015

Bitte litt lykke....

Eman med eldste datter
Foto klippet fra NRK's side. Siv Sandvik

Jeg blir lykkelig på et medmenneske på jordas skjebne i det jeg åpner NRK nyhetene denne morgenen. Menneskerettighetsdomstolen fastslår at disse medmenneskene som tilhører samme jorda som meg får sakene sine behandlet her i landet og ikke returneres under tvang til en eller annen flyktningeleir de kom til i båtene sine. Det skulle ellers bare mangle. 
Vi har råd til å være rause og medmenneskelige her i landet. Og, som domstolen slår fast handler faktisk dette om grunnleggende menneskerettigheter.

Skåret i gleden jeg føler er at tvangsreturneringer igjen starter opp. Domstolens kjennelser på tross. Ministeren rir igjen...Ja, jeg tenker på denne saken med retur av et lite barn med svulst på hjernen. Helt ufattelig barbarisk. Jeg har ikke sansen for hans handlinger.Det kommer jeg aldri til å få, og jeg kommer aldri til å bli blå-blå-blå-blå. Tror ikke at pengene for de som har dem alltid skal avgjøre om menneskene skal ha muligheter til et verdig liv. Vi er alle barn av samme jorda, og da får vi dele. Så enkelt er det. Basta !

Synnøve Sætrum


UNE snur

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar