17 februar 2013

S O V E S I E S T A . . .

 
Foto: Synnøve Sætrum
 
Når sant skal sies skulle jeg ikke vært ute de tre timene jeg var det i dag. Det er slett og rett for varmt.
Tuk-tuk hjem klokka ti over halv fire. Ingen med vettet i behold er ute og går i denne heten.
 
Thaiene ligger strødd og sover over bodbord, på tempelplasser, i parker og alle tenkelige og utenkelige steder det finnes skygge. Stakkars dem som rigger opp søndagsmarkedet akkurat nå, for i den gata har de gravd opp gudene må vite hva på begge sider. Langs absolutt hele Thapae Road.
De som skal ha opp boder og bord må først fikse provisoriske gulv som skal holde for folkevrimmelen. Jeg har mer enn en gang fantasert om hvordan det vil se og høres ut om de greiene faller sammen. Slå seg er nå en ting, men rottene bor sikkert nedi der også, og kakerlakkene. Kanskje til og med en og annen slange og edderkopp. I går satt jeg ved et vindu og fikk utført manikyr og pedikyr. Hadde fin utsikt til ei diger rotte som først løp den ene veien over alle skoene, og så den andre veien. Feit og stor. Kun den andre jeg har sett her. Lykken var at døra var godt lukket. I Hua Hin vrimlet det av dem. Nesten så de løp over skoene på kveldstid.
 Men, så hadde jeg jo også hovedmatgata som nærmeste nabo. Hoff... de er nå ekle.

Dette nedi der... hmm... Foto: Synnøve Sætrum
 
 
Det blir folkevrimmel til kvelden, rotter eller ikke rotter.
 Kanskje enda mer når det er så brennhett på dagtid.
Yr.no sier 33 grader, men den lokale værstasjonen sier 36.
Jeg holder en knapp på den siste etter å ha vært ute til lunsj.
Skulle hatt solparasoll mens jeg lette etter et ledig bord med dyp skygge.
Ledig bord fant jeg på et sånn amerikansk kjedested jeg ikke husker navnet på, men som er en blanding av burger og texmex-greier. Er rimelig sikker på at det ikke var hest jeg fikk servert ;-).....
Jeg spiste gjennomstekt kylling i brød, og rørte ingen dressinger eller noe som helst i den leia.
Har liten lyst til å ligge over doen i kveld og morra, som er den siste delen av ferien i Chiang Mai. Dama bak disken påstod det ikke skulle være noe sukker i limonaden, men bare en mikrodråpe på tunga ga nesten svie i tannstubbene så søtt var det.
Jeg tror kanskje hun trodde jeg spurte om det var sukker i det, og ikke omvendt.
Etterpå handlet det bare om å finne kjøretøy og komme seg ly for sola.
 Det var ikke så mange av dem heller plutselig. Sjåførene er vel så fornuftige at de ligger vel og sover siesta i påvente av solnedgang...
 
  Om jeg blir svett? Jeg koker. Tror det er på kanten av hva menneskekroppen min tåler jeg.
Full fart å få heteslag om man går inn for det. Så jeg stoppet ikke mindre enn tre steder for soda og cola zero (ok bare en av den... men magen er ikke...osv...).  Så nå skal jeg gjøre som en thai. Sove siesta under luftkondisjoneringen og heller være våken og lenge ute til kvelden.
Ikke noe annet er vettugt.
 
Ha god formiddag i nord!
 
Synnøve Sætrum

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar