01 juli 2013

ALDRING 1

 
 
Sjøl proklamerte du det, der rundt venninnebordet.
Frimodig og fritt konstaterende.
Du var den eneste da.
 -Det skjer noe når du fyller femti.  Det var du som slo det fast.
 
År om annet følger ei venninne etter.
- Det er fælt, sier ho.
- Forferdelig.
 
- Alternativet er for dårlig, fortsetter du.
-Det er mange fordeler med denne alderen, jammen sier du det.
Snart femtito på strømpelesten. For du er opptatt av tiden din som går.
Hvor den går hen, hva innholdet er, hvem du er, hva det handler om alt sammen?
 
-Hvem skal du være i det som er resten? Det er du som spør.
 
Drømmeord. Lengselsord.
Analysere. Debattere. Presisere.
Ord. Ord. Ord.
 
- Det skjer noe når en fyller femti.
- Nå er jeg ikke noe som er mitt og det vil jeg bli, sier hun til slutt.
 
 
Bli moden til landgangen legges ut?
 
 
Synnøve Sætrum
 
 
 

Aldring  I

Jorda vil så gjerne kysse meg.
Eg er snart mogen for hennar fang.

Stundom tar eg symjeturar
i hav av voner.
Stundom står eg utanfor meg sjølv
og ler høgt
av mitt uprofesjonelle skodespeleri,
her eg kavar mot ei streng lov
i ein sein springdans.

(Marie Takvam, i "Rognebær")

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar