12 april 2013

RÅTT PARTI

Foto: Synnøve S
 
 
Åtte stearinlys er tent, vifta surrer og går.  
Nyter stille morgentimer i lenestolen.
Jeg velger meg april, siden det ikke er noe annet å velge i.
Ingen snø i lufta utenfor og takk for det.
Yr.no melder ikke mer denne uka.
Fint det, det er nok nå. Våren er sterkt savnet.
 
"Gabriellas Song" over eteren fører tankene vekk fra vær og slikt.  
Strøtanker rundt det å være tilstede i eget liv som det er melder seg.
Akkurat denne natta har det vært liten tvil om eksistensen. Damer i overganger opplever det.
Svett, klam og kald oppvåkning. Jeg snakker ikke om dem av åndelig slag.
Kroppen drar ut av søvnen og minner hjernen på glemt nattserk.
Nattserk?
Paradoksenes tid er ikke forbi for meg som for det aller meste har sovet godt i min egen drakt det aller meste av livet. Beveger livet seg mot varme sokker og nattlue i tillegg?
Vel, overganger krever sitt.
Skal det være sånn hele resten av livet?
Ja, jeg har tenkt så mer enn en eneste gang.
Bare å få tredd den på etter basketakene med dyna.
Rått parti.
Var det denne dama som var så...ja du vet... for et øyeblikk siden?
 
Synnøve Sætrum
 
 
 


1 kommentar:

  1. Overgangsalderen er noe skikkelig ugg. Høres kjent ut med den kavinga med dyner og tepper. Svett og jævlig, samtidig med å fryse. Paradoksene står i kø. Saker og ting knirker og virker ikke som det skal. Kjødet er skrøpelig. Men, det finnes behandlingsmetoder så det suser. Ville bare si det.
    Med
    vennlig hilsen

    Beate Holstad :-)

    SvarSlett