08 mars 2013

P A U S E


 
Pause
Livet tar
 svinger hvor alt
 fylles
med kulde
 
Jeg må ha pause
Forsøke finne fotfestet
 klatre
ut og opp av den
kalde grøfta
 
Den kalde grøfta
ligner ei
grav
en
ikke
er
død
i
bare
levende
død

Døden
er
en
trinnvis
prosess


Livet
en
våkner
til
og
ikke
vil
ha

Jeg trenger pause
vil ikke være meg
 
 
Når håp dør
og
tapskontoen fylles
finnes ingen
trøst

Bare
smerte

Bare
mørke
 
Bare
stummende
mørke
 
Bare
hylende
tomhet
 
Bare brukt
tid
 
Hjemløs
kjærlighet
og stor
sorg
over
tap
av
det
en
aldri
har
hatt
men
likevel
trenger
 
 
Jeg er ramlet
i det sorte
hullet
livet
skjærer
grimaser
til meg
og jeg
trenger pause
 
kan foreløpig
ikke
komme
lenger
 
 
Synnøve Sætrum

8 kommentarer:

  1. Satt her innpå og leste på bloggen som jeg nettopp har oppdaget noen av tekstene på. Du skriver godt.
    Og da jeg hadde lest om monologen under kveldens kappe så jeg dette var kommet opp. Noe så trist. Gråt nesten. Jeg håper ikke det var helt sjølopplevd, selv om jeg skriver sjøl og vet at all inspirasjon kommer fra livet, det mennesker forteller og eget liv godt mikset med fantasien. Ikke gi opp. Ta pausen, men ingen er verd du går til grunne. For dette er da en tekst om å stå på tynn is, og kjenne fundamentet svikte.
    Send inn diktene dine til forlag. Du skriver godt. Veldig godt. Med vennlig hilsen ny tekstbeundrer

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelige ord, og takk for omtanke. Varmer det når ikke alt er så greit.

      Slett
  2. Kjære Synnøve!
    Du er verd mer enn gull. Ikke la noen tro det ikke er sant. La ingen ta fra deg alt det du er. Ingen er verdt det,selv om jeg skjønner at disse ordene må være utløst av dyp sor og en eller annen form for livskrise du befinner deg i. Skrive kan du om alt!
    Men, jeg ser på tidspunktene her at nå må du være ulykkelig. Opp med hodet, selv om sorg over tapt kjærlighet og håp er det vondeste som finnes. Du får lete og finne håpet igjen på et eller annet vis. Denne bloggen for eksempel gir du jo mye til mange med. Vær stolt!

    SvarSlett
    Svar
    1. I begynnelsen av mai ser jeg denne kommentaren. Hyggelige ord. Mange takk.
      Mvh
      Synnøve

      Slett
  3. Kjære Synnøve.
    Helt normal er du bare så du vet det. Ikke underkjenn at du kan føle sterkt, kjenne på svik og skuffelser og til og med formidle følelsene til andre. Følelsene dine er ikke gale. De er ekte. Mer ekte enn den som utnytter dem. Vær real, og åpen og skvær som du er. Det tjener du på i lengden, og den som er slem med deg er den som taper. For en idiot. Oi, forresten så vet jeg ikke om dette har noe med en mann å gjøre. Leser ut fra den konteksten jeg står og går i. Men, den som evt. bruker andre mennesker er akkurat det. Slem, ussel og idiotisk.

    Du har fantastisk god penn, og ikke skussle det vekk. Heller ikke skussle bort tiden din på mennesker som ikke er deg verdig. Ikke ser potensialet ditt, eller behandler deg pent. Du fortjener ikke å bli brukt, ikke la noen behandle deg slik.

    Snart er det vår og sommer her hjemme også.

    Klem fra Lisa

    SvarSlett
    Svar
    1. Vennlige ord. Nå er det våren, og alt det nydelige er på vei.
      Mvh
      Synnøve

      Slett
  4. Jo, det er dødelig kaldt noen dager i livet. Kjenner meg veldig igjen. Fint at noen formidler deler av livet som ikke handler om suksess og vellykket materiell overfladiskhet. Vær stolt over at du kan skrive. Vær stolt over deg selv og din egen verdi som menneske.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er sant det. Varmen kommer heldigvis tilbake, og snart er det vår... Ha en fortsatt god en anonym.

      Mvh
      Synnøve

      Slett