17 mars 2013

Om å eksponere seg....


Foto: Synnøve Sætrum
 
 
-Fritt valg hva man velger å koke suppe på, eller eksponere seg for som voksent menneske.
 
Kommentaren kom ikke fra meg, men den har festet seg. Som så mye som er blitt sagt og tenkt siste ukene. Jeg eksponerte for eksempel kroppen for nok en runde med snøskuffa i dag. Mosjon er en bra ting å utsette seg for. Helst ville jeg vel til tider at all trim skulle foregått helt andre steder på en søndag, men min ønsketenkning slår langt fra alltid til. Så da må jeg bare finne meg i at skuldra ble så vond som den ble. Nå har jeg tilført kroppen firehundre milligram ibuprofen, og verken er nesten borte. Hva det stoffet har som negativ effekt vet jeg ikke. Leser ikke pakningsvedleggene siden de jeg har akkurat nå er på thai. Dessuten har jeg nydt min lavkarbosuppe i fred og ro. Innsida roper antakelig "hurra" for den, og jeg satser på at ovasjonene kommer enda sterkere ved neste møte med vekta. Det krever sin kvinne å holde dietten. Ingen skal fortelle meg at store kostholdsendringer kommer seilende på ei fjøl. Mange runder, og mye alvorsprat med meg selv må til. For den som ikke synes mat er noe spesielt, er sikkert ikke dette noe å ta på vei for. Men, jeg elsker mat og kjærligheten er dyp når det gjelder kokkelering. Det er mang slags kjærlighet, og mang slags eksponeringer.
 
I uka som gikk har jeg lest bloggen "Om å pule seg til en ungeskokk", som jeg synes treffer spikeren på hodet når det gjelder så mangt. Jeg har lest kommentarfeltene i etterfølgelsen også. Faktisk er der noe vettugt med, men også mye jeg ikke begriper folk kan få seg til å si. Det er noe med menneskefiendtligheten, eller ordbruken om medmennesker som får meg til å grøsse. Og, jeg innrømmer igjen at her på Ytringsstedet har jeg kastet inn håndkleet for lenge siden. Orker ikke utsette meg for alskens hatkommentarer så jeg har stengt muligheten for å skrive fritt under hver enkel blogg. Faktisk så gjør det noe med meg å motta hatmeldinger fra anonyme mennesker der ute. Ikke at det har vært så mange av dem, men likevel. Jeg undrer meg over hvem de er alle disse som er så sinte. Hva er det de er så arge for? Hva er det som går dem så til de grader i mot egentlig?
For noe må det jo være når en klarer oppvise kvinnehat, innvandrerhat, homohets, jødehat, demokratihat og i det hele tatt helt hemningsløst hat. Når en setter på sensur på kommentarfeltet betyr det ikke å stikke hode i sanda, eller nekte anerkjennelse av det som foregår. Bare at ja, jeg har lest, og forstått hva jeg føler. Egne følelser skal man både ta på alvor og ta hensyn til. I alle anliggende.
 Fint er det at jeg noen steder kan velge hva jeg utsetter dem for.
 
- Fritt valg hva man velger å eksopnere seg for, eller koke suppe på som voksent menneske !
 
Synnøve Sætrum
 

6 kommentarer:

  1. Du har noen poenger, om jeg ikke er helt enig med dem. Synes jo du knebler uenighet på et vis. Likevel kan jeg skjønne at når man argumenterer saklig og reflektert er det ikke noe særlig å senke seg ned på volds/søppelnivå som jeg kaller det. Det er jo ikke diskusjon, bare slenging med kjeften.Noen av kommentarene kan til og med skrives rett inn i voldsfantastenes verden. Fint innlegg.. selv om jeg synes den teksten du refererer til som veldig treffende som litt vel spissformulert !
    Mvh
    Marit

    SvarSlett
  2. Hei.

    Suppa så god ut.:)

    Selv lagde jeg minestronesuppe for et par dager siden. Stor porsjon, som jeg delte opp i fem middager. Jeg liker å gjøre det litt enkelt for meg selv, og har ikke lyst til å bruke mye tid på mat hver eneste dag. I dag lagde jeg likevel kjøttkaker hos kjæresten, og hjemmelaget mango-is med kirsebær til. Det smakte slett ikke verst.

    Mat er gøy, og mat er godt. Og ja, jeg er også på slankern. Selv om jeg ikke akkurat er feit. Har bare fått litt mage. Men nå er fem seks kilo borte, og magen mye mindre, så jeg er fornøyd. Framover vil jeg kjøre et rimelig avslappet regime. Men magen gir jeg ikke fotfeste igjen.:)

    Jeg hører at det finnes bloggere som får hatmeldinger. Selv har jeg ikke opplevd noe slikt. Kanskje jeg skriver for tannlaust, eller at det er kvinner som får mest av slikt. Jeg forstår godt at du vil skjerme deg litt. Selv tenker jeg om min egen blogg at den ikke er et forum for diskusjon, men et sted jeg legger ut tanker. Så jeg påberoper meg retten til selv å velge hva jeg vil svare på.

    "Å pule seg til en ungeskokk" har jeg ikke lest, men jeg får vel ta en titt. For tittelen tyder jo på litt friskhet.:)

    Ha en fin kveld.

    Bjørn

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, og ja. Jeg svarer også bare på det jeg vil,for jeg er egentlig ikke politiker. Bare full av tanker og ideer jeg må få delt.Nevnte blogginnlegg ga meg mange tanker, og særlig om hvordan vi behandler medmennesker på nettet.
      Slankeren er ei utfordring. Ikke akkurat feit jeg heller, men mage. Ikke bra når man har diabetes 2.. Strever med enda en livsstilsendring. Holder ikke bare med mosjon her i gården.
      Kvelden er over for min del. Har sett to serier på NRK 1, og nå lokker fellen.
      Suppa kommer til å være enda bedre i morgen. Kaffir-lime (som jeg ikke vet navnet på på norsk..kjøpt i Chiang Mai), stjerneanis og held rød chili gjør det spenstig. Nesten litt thaiswung.

      Snøen har smeltet litt, og panikken for alt jeg plutselig ser kan bli annerledes enn jeg trodde har roet seg en smule. Men, du verden så mye tekst det blir av å måtte kikke innover et par uker.

      Fin kveld til deg også.

      Med vennlig hilsen Synnøve

      Slett
    2. PS... så mye hat og spam har det heldigvis ikke vært. Men, en av de få som har kommet inn her var så fæl at jeg ble satt ut et par tre døgn. Der var det noen trussler og personangrep jeg ikke helt klarte få taket på. Tror mange er mye mer utsatt enn jeg. Er jo ingen berømthet, og godt er nok det.

      Slett
    3. Dritt med diabetesen. Ligger til familien her også, men jeg har blitt spart så langt. Kaffir lime kjenner jeg ikke til, selv om vi bruker ganske mye thai og thaiinspirert mat. Kjæresten hadde et par turer til Thailand før jeg kom inn i bildet, og ble frelst på hot, hot og atter hot. Så chilien er kommet for å bli i vårt kosthold. Bare ikke i kjøttkaker. Og ikke til ungene.:)

      Eneste vi ikke er så glade i er vel egentlig supper med sitrongress. Ellers har jeg begynt å bli nysgjerrig på mat fra Nordafrika, så jeg får se hva som kommer ut av det. Nå kommer jo påsken, så da blir det tid til å prøve ut noe nytt kanskje.:)

      Jeg skjønner ikke dette med hat og trusselmeldinger. Det virker så bortkastet. Håper du slipper det i framtiden.

      Vi prekæs.

      Bjørn

      Slett
  3. Sitrongress er ikke godt. Så enkelt er det med den saken. Alt for sterkt rett og slett. Siden jeg har vært så mye i Thailand har jeg smakt både det og mye annet som blir for mye av det gode. For mye av det, er jo for mye.

    De der meldingene med dritt tenker jeg som regel på som bare tøv. Får følelsen av at noen bare må hive seg på og spy ut edder og galle just for the fun of it. Har ikke annet å si, eller har sovet i alle timene som handler om noenlunde saklig og edruelig argumentasjon og annet. Så jeg står i det, og tenker at på de årene jeg har skrevet blogg har det stort sett vært lite av det. Jeg er vel som andre bloggere også fortsetter uttale meg, og skrive tanker. Jeg kan huske begeistringen for bloggen da den kom. Husker de som trodde den skulle revolusjonere verden. Noen er jo bura vekk uten noen rettigheter på grunn av det de skriver. Det forandrer seg ikke. Passe på ordene til folk er det noen som gjør. ¨

    Ja, det sier jeg sånn kvart på fem om morgenen. Noe dunker mot gulvet over soverommet mitt. Tror det er naboens katt som har fått en leke med vel mye lyd i. Den får jeg spørre om kan byttes ut med en lydløs når folk står opp.
    Kaffen smaker alltid utmerket på denne tida av døgnet.
    Det er litt for tidlig. Ha en god dag.

    Mvh
    Synnøve

    SvarSlett