29 mai 2012

Om manglende unnasluntring og 'slabbedaskisering'...

Foto: Synnøve Sætrum, 2012.

Noen må vekke fuglene og Jon om morgenen. Denne tok jeg på meg oppgaven, til tross for at jeg ikke sitter i skjærgården og kikker på strandnelliker vaie i den lette brisen.Å stå opp så tidlig er enkelt nok når jeg møtte puta før uret viste halv ni i går kveld. Temperaturen har falt som spådd, men sola skinner ennå. Jeg er verken trist eller lei av den grunn. Naboene fra andre himmelstrøk har akkurat begitt seg til bussen og arbeid. De klager ikke de heller, er bare positive og hyggelige. Jeg følte for å si det siden noen finner det for godt å kalle våre nye medborgere unnasluntrere og slabbedasker. At de kommer hit i strie strømmer for å gå på sosialen hele gjengen. Vel, det er så absolutt ikke mitt inntrykk. Jeg kjenner en mann som bruker de veldig tidlige morgentimene på sykkel i ganske stor omegn for å plukke med seg tomflaskene rike norske medborgere kaster fra seg. Hele året, også når det er vinter og snø. For å spe på den elendige lønna han har i skrubben på en av byens restauranter (for de rike). Jo da, det høres ut som et annet land enn 'verdens beste', men det er ikke det. Jeg skriver om Kristiansand i Norge. Min venn har akkurat mottatt sitt norske statsborgerskap etter mange år her. Før det var han statsløs.Som kjent er det en menneskerettighet med beskyttelse og tilhørighet et sted. Nå har han det i Norge. Velkommen, sier nå jeg. Veldig velkommen!Ikke sluntrer han unna noe, ikke 'slabbedaskiserer' han heller...

Her jeg sitter og hører det er gode meningsmålinger for Høyre og Frp, setter jeg ikke morgenkaffen i halsen. Jeg har hørt dårlige meningsmålinger mange ganger før. Meningsmålinger er ikke nødvendigvis sannheten, og takk for det. Takk for at det ikke er valg i morgen heller for da ville høyresida fått solid flertall på Stortinget. Det bekymrer meg, i det hele tatt så bekymrer høyrebølgen som skyller over hele Europa meg( untatt Frankrike da). Av flere grunner aner jeg lyden av sabler og annet utrivelig. Synes det ser mørkt ut i horisontene, men håper ennå det mulige uværet går i oppløsning før det rekker oss. Det er for mye nynazisme og ekstremisme ute og labber med sine tunge sko. All historisk erfaring og kunnskap peker mot at det ikke er gunstig for menneskene.
Skulle disse bevegelsene med sine utpregede nazistiske trekk komme til noen form for reell makt er jeg stygt redd vi kan få tilstander vi nå ikke helt ser konsekvensene av. Uansett så er det vel naivt å tro at ekstremhøyre er blitt noe 'snillere' siden sist de var på banen. Bevegelser som har sine forbilder i nasjonalsosialismen er ikke det. Vi vet hva de stelte i stand under siste verdenskrig.
Jeg er klar over at begrepet nynazisme brukes noe upresist, og som generell betegnelse på høyreekstremistiske, nasjonalistiske og rasistiske organisasjoner og aktivister. Men, det betyr ikke at disse grupperingene finnes eller at de ikke vokser. Vi ser det jo i valg. I Ungarn for eksempel.

Slikt tenker jeg altså på mens her stekes fletteloff med olivenolje, timian og rosmarin. Det dufter og stimulerer sansene. Snart gleder jeg meg over nykokte egg, tomater og kanskje til og med litt smør på de nyskårne skivene. Mat må man ha, enten verden ter seg skeivt eller rett, sånn eller slik. Interiørblogging blir det ikke fra denne kanten denne dagen heller.
Det tror jeg mange skal være veldig glade for.
Nyt sommeren så lenge den varer!

Synnøve Sætrum

1 kommentar:

  1. Jeg setter pris på at Ytringsstedet ikk er interiør-blogg. Selv om du sikkert har din kunnskap om det også. I alle fall så har du gode kunnskaper om hva som skjer i det politiske landskapet både heromkring og andre steder akkurat nå. Godt noen nevner dette og ikke bare været. Selv om det godt kan vedvare med sommer i Norge. Jeg gleder meg slett ikke om den elendige værmeldingen slår til Ha en god dag Synnøve.
    Klem og hilsen fra Tom

    SvarSlett