21 november 2011

INSOMNIA

Dodoko doko do ko ko, dodoko doko do ko ko.
Hva er det jeg hører?
 Jeg dras ut av søvnen midt på natta.
 Ingen jungel-lyd det der.
Sirisser, frosker og andre må gi tapt.
  Dodoko doko do ko ko, dodoko doko do ko ko.
Umulig meningsløs lydforurensning å sove til.
'Sivilisasjonen' setter sitt ubrytelige merke på tropenatta og nix mer søvn.
Selvsagt kunne også dette vært værre..
Jeg kunne vært naboen til de rytmene...
Dodoko doko do ko ko, dodoko doko do ko ko.
Er det noe som heter u-rytmer så må det være disse.
 Kunne hatt småbarn som skulle sove i 'house'-spetakkelet og den utagerende festingen.
Har gjort det før, utvidet perspektivet og fått sove...
Jeg setter meg opp, åpner ei flaske soda (sunt med kullsyreholdig saltvann i tropene), åpner døra og setter meg på trammen og lytter til tropespillet.
Alle lydene fra arter jeg ikke kjenner.
Ser blinkende insekter fly forbi.
Innimellom kommer de til meg her.
Slike som Blixen eller Hemingway.
Bare at jeg er ikke i Afrika eller ved Atlanterhavet,
 jeg er ved Andamanhavet ikke så langt unna Bengalbukta.
Så det så.
Ikke har jeg drevet det til et genialt forfatterskap heller.
Hva gjør jeg her?
Dodoko doko do ko ko, dodoko doko do ko ko...
Thailand grenser mot Malaysia, Laos, Burma og Kambodsjea.
Jeg er langtvekkistan for p.....
Insomniaen er med og jeg er maktesløs overfor
dodoko doko do ko ko,
dodoko doko do ko ko...

Sov godt og fredelig den som kan!

Synnøve Sætrum




 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar