05 oktober 2011

TEORI ER JO AKKURAT DET, BARE TEORI.

Foto: Synnøve Sætrum


Det høstes ute, ingen tvil.
Denne morgenen høstet jeg frøklasene fra mine Ipomoea Tricolor.
 Så får jeg etter alle solemerker oppleve Morning Glory neste vår og sommer også.
 Det høstes ja hvilket betyr det er på tide med reisefeber.
Jeg og den andre trekkfuglen drar vår kos til den helt andre siden av kloden.
Vi skal erfare og oppleve alt det vi denne høstdagen i Norge bare vet bitte litt om i teorien.
Teori er jo akkaurat det, bare teori.
Ikke en gang en modell av virkeligheten.
Greit når man studerer historie eller grammatiske endringer i språket, men i levende livet er det ganske så annerledes. Man må ut i terrenget og sjekke hvordan størrelsene er plassert rundtom. 

Tenk at jeg skal slippe store deler av denne vinteren.
Synes som en stor gave når jeg tenker på den som gikk.
Siden jeg ikke er noe ski- eller vintersportsmenneske forsempel.
Ikke i det hele tatt.
Polare strøk er en prøvelse når man egentlig bare holder ut og lengter etter våren og sommeren.
Varme i vintermånedene.
Av en art jeg ennå ikke forstår.
Har lest den beskrevet som myk silke mot huden.
Motsetningen til bitende kulde og rennende nese.
Kommer jeg til i realiteten til å savne akkurat det?
Jeg tviler sterkt, men...
Vet jeg kommer til å savne familie og noen gode venner.
Derom levnes ingen tvil.
Men, man har jo Skype og sånn.
Internettet er en fantastisk sak til sådant bruk.
 Solvinter. Varmevinter. Asiavinter.
Fiksjon liksom, men likevel harde realiteter.
Ser det jo på reisedokumentene mine.
Det gleder jeg meg til.

Synnøve Sætrum

1 kommentar: