31 mai 2011

Nei og nei og nei og nei og nei og nei og nei og nei.........................


Er jeg rasist?
Nei.
Er jeg innvandrerfientlig?
Nei.
Er jeg for et samfunn der kun de som albuer seg fram, vandrer over lik,
og passer inn i "det normale" har livets rett?
Nei.
Er jeg i ferd med å bli som de andre?
De som sjokkeres over at ikke-vestlige innvandrere og flyktninger koster penger for den norske staten? Ei stund var det bare så vidt, man lever ikke i vakum og lar seg påvirke av alle slags fordekte uttalelser og det fra en jævla milliarder. Det finnes så mange slags diktatorer her i verden.
Men svaret er NEI og atter NEI.
Nei sier jeg.
NEI.
Det er aldri for sent å komme til sans og samling.
Det er alltid lov å bruke hodet.

 Eller mener jeg at kronisk syke bare må ta seg sammen og komme seg i jobb 55 timer i uka til 8 kroner timen litt brennkvikt???
Eller alle de "arbeidsky muslimene" for den saks skyld? 
Underforstått: De later jo bare som alle sammen.
Tok de seg bare sammen så...
Vil jeg at alle andre som av en eller annen grunn ikke passer inn skal settes ut i skogen for å dø?
Eller bare fjernes på mer finurlige måter, som er utprøvd med "stor suksess" andre ganger i historien?
Nevner i fleng 2.verdenskrig, Rwanda eller nærområdene her i Europa nylig.
Ikke lenge siden det var alt annet enn ferieidyll rundtomkring på Balkan.
De som definertes som B-mennesker er vekk, og kan ikke si noe som helst lenger.
Som kjent er det tyst i grava, eller hvor de nå enn er alle de døde.
Nei og nei og nei og nei og nei og nei og nei og nei...
Det finnes ikke noe annet svar.
Og, jeg kjenner meg som Marte Michelet.
Jeg får lyst til å skrike og skrike og skrike, og det enda jeg ikke er gravid.
Løper rundt å fekte mer armer og bein for oppmerksomhetens skyld. Men, jeg gjør jo ikke det. De kunne sende menn med hvite frakker. Jeg mener, jeg er jo kroniker... Dog ikke sinnslidende.
Politisk ukkorrekt kanskje, men det er jo ikke en sykdom eller forbrytelse. Enn så lenge.
Likevel må jeg si hurra for Marte Michelet, og kan ikke la være å sitere:

"Hva er det som har skjedd med oss i Norge når vi plutselig blir kvalme og sjokkerte over at flyktninger ikke glir sømløst inn i vårt arbeidsliv, og legger all skylda på dem for «manglende produktivitet»? (...) Det er ikke «innvandrerne» som truer den norske modellen, men økonomer og politikere som bruker «innvandrerne» som syndebukker for å plukke den fra hverandre. De maner fram dine verste fordommer om trygdesnyltende, khattyggende somaliere, for at du skal la deg lure til å gå med på å ribbe velferdsordningene til alle uføre, alle arbeidsledige, alle som for øyeblikket ikke presterer på topp. "

Jeg kunne ikke sagt det bedre selv.


Synnøve Sætrum



Marte Michelets kommentar:

2 kommentarer:

  1. Hurra for deg og denne andre dama Synnøve!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jo tusen takk du. Jeg så ellers at denne teksten var lest i dag igjen. Noen av dem glemmer jeg nesten selv, men husker når jeg leser.
      Står inne for dette nå også jeg da !
      Med vennlig hilsen
      Synnøve

      Slett