31 mai 2011

Kriser og agurker...




Her meldes om agurker med store feite bokstaver.
Agurknytt kom tidlig her på berget denne forsommeren...;-)
Grekerne derimot, den vanlige grekeren ser ut til å gå knagre tider i møte.
IMF og EU avslutter gjennomgangen av grekernes forsøk på å stagge gjeldskrisen meldes det.
Det meldes også at de samme "autoritetene" stiller beinharde betingelser for ny krisepakke. Jeg tenker i mitt stille sinn at det neppe blir finansminister George Papaconstantinou som kommer til å kjenne elendigheta mest på pungen. Vel må han ta ansvaret og debattene, men han fjerner neppe sølvskjea fra munnen, og kommer sikkert til å spise sin Kleftiko med både kjøtt og salt i fortsettelsen.
Værre blir det for dem som ikke får råd til annet enn agurker.
De vanlige menneskene som skal betale for spekulantenes vanvidd.
Kan ikke hjelpe for det men undrer meg over hvor de 110 milliardene fra i fjor ble av. Sikkert er det at renholderne og lærerne eller sykepleierne eller andre offentlig ansatte grekere ikke fikk kloa i dem? Mye av pengene ble overført til bankene om man forstod det rett, og hvor for resten?
Jo da, jeg forstår man må betale gjeld når man har lånt.
Spørsmålet er mer hvem som skal betale for hvem, og hva som kommer til å skje i etterfølgelsen?
Kunnskap til å analysere hva som vil hende med resten av verdensøkonomien har jeg ikke, men mener likevel det ikke må være sånn at de allerede fattige må betale for de rike.
Det må snart bli slutt på det bedraget der. 
Den ordningen fungerer bare for dem som allerede har mer enn nok.
Kapitalismen er en vits for alle andre, og dem er det mange mange flere av.
Fattigdomsproblemet er meg bekjent ikke på noen måte borte eller løst.
Legg om.
Legg om.
Legg om.
Det er nok til alle, egentlig, men ikke nok til alles grådighet. Punktum.

Agurknytt kommer tidlig denne våren... ;-), som før sagt.
Neida, man skulle visst ikke spøke med E-coli og sånn men kunne ikke la vær. Ille, veldig ille for dem som er blitt syke, for ikke å snakke om enda værre. Bare å gi f... i slangeagurken til hele epedemien blir meldt avblåst. For den blir jo det, vi har da vært borti epedemier før. Til og med pandemier. Skal la være utgreiinger om svineinfluensavaksiner. Var en av dem som tok dem, og jeg tenker ærlig talt at myndighetene gjorde rett med å kjøpe vaksiner til folk. Slik jeg husker ståa var det ganske så alvorlig, og den kunne blitt til noe annet enn det det ble.
Man kan skal stille spørsmål ved autoritetene. Systemkritikk er en hellig sak, men akkurat i denne saken lurer jeg nå bare på om de ikke gjorde riktig?
Og så har de jo nok av penger her i røysa. Ingen gjeldsforhandlinger på gang her i dalen. Myndighetene og et par tre andre har visst så det holder mener jeg.
Det er ikke der problemet ligger, er det vel?

Synnøve Sætrum





4 kommentarer:

  1. :) dine ytringer er veldig samstemte med en gresk venns blogg.

    SvarSlett
  2. .. så trodde jeg det var spanske agurker, .. vel, så nå sluttes det å spise agurker i noreg. Agurksalaten var god på søndag, mulig det er derfor jeg er i en sånn lummer form, venter så på siste tordenskarallet sånn at sommeren er på plass.

    SvarSlett
  3. Jau jau jau... tordenskrall og skit kan man vel være foruten. :-)

    SvarSlett
  4. Hva heter den bloggen? Vil du sende meg en link?

    SvarSlett