07 mars 2011

ÅRETS VÅRTEGN



Selv om jeg lengter etter varmen på sørligere breddegrader i kapp med at jeg heier på hvert eneste lille vårtegn her heime er jeg glad jeg ikke var på Tenerife og forgiftet meg på alkohol i helga. Santa Cruz er for meg bare et navn. Karneval er et fenomen som ikke dyrkes så veldig her i røysa. Jeg husker vi eksperimenterte med slike fellesarrangementer her i sørlandshovedstaden for godt over 20 år tilbake i tid. Erindringen og et gammel fotoalbum forteller meg at jeg deltok opp til flere ganger. Likevel synes de meg ganske så fremmede de unge menneskene som kikker på meg fra fotopapiret. Jeg vet det var meg og venner. Noen av dem er enda til venner den dag i dag. Karneval eller ikke karneval. Vårtegn eller ikke vårtegn.
 Eller egentlig husker jeg ikke så mye av det, hva det nå enn kan komme av.
Det kan ikke ha vært sjelsettende tenker jeg. Ikke for undertegnede i alle fall. Synd det.
Menneskene trenger noen felles fester og grunner til glede tror jeg.
Ikke bare over pengebingene vi "alle" ruller rundt i mens Norge går så det suser...
 Skjønner jo det når det er VM, og man stadig blir minnet om "folkefesten" som foregår i hovedstaden.
Ikke mye folkefest her i skibakken/skøytebakken/glattisbakken rett utenfor. Synes kommunen kunne spandert litt sand om ikke annet til ren forebygging av brukne lårhalser og andre beinbrudd
(hva kan de ikke spare på helsebudjettet ). Men, nei sier stemmen i telefonen. For jeg har ringt et par ganger. "Vi er gått tom for sand, på grunn av den lange vinteren".
Tom for sand!
Det høres ganske søkt ut for meg.
Verdens sandbeholdninger er i alle fall ikke i ferd med å gå tomme.
Jeg skal ikke nevne spesifikt navn, men vi har da "noe" ørkenlandskap rundtomkring.
Vi kunne kanskje bytte. De får olje og rent vann av oss, og så får vi sand og mindre beinbrudd av dem.
En vinn vinn situasjon!
Flåsete?
Kanskje det?
Kanskje det?
Man fintenker ergo er man.
Her er det mer et spørsmål om å unngå brudd av ymse slag. Snøen og isen sloss mot en tidlig gryende vår, og jeg heier på den. Vårfest er det ikke snakk om ennå!
Dessuten var det jo fastelavn i går, og da skal jo den berømmelige ria følge på.
Måtte de snart komme, så vi virkelig ser det.Hvor er den all snøen som skal bli årets vårtegn ???
 ;-))
Ha flott førvårsdag!
Synnøve Sætrum

2 kommentarer: