01 september 2010

Her er så underlig


(Flomofre i Pakistan)

Morgendrøs, kaffetid, Fædrelandsvennen.
Side ned og opp om det paret som tok Aust-Agder med storm i går, men ikke et kvekk om de minst 20 millionene som er tatt med flom.
Her er så underlig.
Mitt anliggende er ikke skeive ord om paret, eller at jeg har noe i mot åpning av nye steder for systematisk tenkning og vitenskap, mistforstå meg rett. 
Ærlig talt så forekommer det meg slik at behovet for denslags er enormt. Bygg mer, sier jeg bare. Få menneskene vekk fra fjernkontrollen og tabloide nettaviser, og inn i kunnskapens verden.
Kanskje noe kunne forandre seg litt da? 
I alle fall gjennom noen genereasjoner... Bare sånn at jeg ikke blir mistenkt for å være for optimistisk.
Dessuten er det helt sikkert berettiget med helsidesfoto av skogens konge når han truer furua i Froland.
For all del. Skogen er viktig den. Veldig viktig.
Viktigere enn sånn anslagsvis 20 millioner menneskers strabaser med vann fra alle kanter. Hvor mange millioner av dem som hører til verdens aller fattigste er visst ikke så interessant.
Eller viktig?
Elg er elg, og skog er skog.
Et menneske er et menneske er et menneske.
Millioner mennesker er millioner mennesker.
 Her er så underlig.

Synnøve Sætrum

4 kommentarer:

  1. ..så sant, mye til ettertanke......

    SvarSlett
  2. Verden har nok til alles behov, men ikke alles begjær. Sånn er det bare. Dessverre er det grådigpampen som rår alt for mange steder.

    SvarSlett
  3. Lov om opphavsrett til åndsverk som gir opphavsmann eierskap til sine verk, og forbyr uautorisert kopiering av andres åndsverk.

    SvarSlett