05 januar 2016

Skal vi bytte ut "godhetstyrraniet" med SKREMSELSTYRRANI ?



Foto: Synnøve Sætrum

Jeg har det godt og varmt og trygt her jeg sitter denne vinterdagen. Den hvite nysnøen er lys, og vakker selv om jeg ikke har så meget bruk for den(mer utbroderer jeg ikke i fare for å gjenta meg sjøl til det veldig kjedsommelige). Som hun synger Anne Grete Preus går alt litt seinere når himmelen faller. Slik har det vært siden jeg våknet i dag. Slett ikke det tetteste drevet jeg har sett, men det er vinter og femte januar 2016. Var oppe sju først, men returnerte og så ble klokka over ti.

Heldige jeg som har mulighet til å sove når jeg trenger søvnen. Alle har det ikke slik. Noen må sove under ei bru, eller sitte på gaten ved en tiggerkopp hele dagen. Vinter som sommer. Ikke har jeg traumer som handler om at jeg har opplevd hjemmet mitt bli skutt i filler av terrorregimer av alle tenkelige og utenkelige slag. Jeg har ikke flyktet over Middelhavet med en liten gummibåt for å bli møtt med at jeg ikke har noe i Europa å gjøre. Jeg ser ikke for meg livet i en teltleir i nærområdene, fordi det er så mye mer tilknytning der enn for eksempel i Norge. I dette landet hvor alle lider under "godhetstyrraniet" som hun kaller det integreringsministeren. Hun sier også at skal alle komme så kan det gå utover vår velferd her i landet. Regner med hun mener sånne som meg blant annet som er avhengig av trygd siden jeg er arbeidsufør på grunn av kronisk sykdom.

 Nå skal jeg ikke gå i gang med alt det, jeg oppfatter som umenneskelige forslag fra den kanten, sier bare at jeg ikke er enig med henne i halvparten. Hørte hun si det kommer mange flyktninger igjen når det bare blir litt bedre vær. Når ble krig væravhengig? Har hun glemt at mange av flyktningene kom til fots fra Hellas gjennom Europa?

 Fotturen startet i sommer, men det er jo et stykke å gå.... Sukk !
Mange unge menn ja, men hadde små barn klart denne marsjen?
Eier hun ikke innlevelse i at dette er mennesker, medmennesker på den samme jorda?
Jo da, jeg skjønner at ikke alle kan komme til Norge, Sverige eller Danmark. Men, hvordan skal vi møte dette i framtiden? Skal vi bygge et svært gjerde rundt landet vårt og fortelle unge generasjoner at utenfor der er alt farlig og skummelt og forferdelig? Er det sånn vi skal ha det?
Bytte ut "godhetstyrraniet" med et skremselstyrrani ?
Nei, sier jeg.
NEI NEI NEI... 

Europa kan som sådan ikke ta alt, jeg skjønner det, men ministeren strammer jo inn også for dem som allerede er her. FRP snakker om at dersom integrering ikke lykkes må det få konsekvenser. Da blir det ikke opphold her på berget. Jeg for min del ønsker virkelig at medmenneskene skal bli sett på som ressurser for samfunnet vårt, og få hjelp til det. Men, jeg vet også at noen har gjennomgått traumer så ufattelige at de kanskje aldri kan lykkes i å få til full jobb alle dager. Skal vi nekte dem adgang til riket av den grunn? Eller jage dem om de ikke holder seg friske? Som om man kan bestemme det der sjøl? For meg lukter det der et menneskesyn styrt av økonomisk lønnsomhet og intet annet. Markedets frie hånd über alles ! Norge, mitt Norge, er blitt et kaldere og mer skremmende samfunn med denne regjeringen på taburettene. For meg er det ingen tvil om det.







Synnøve Sætrum




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar