14 juli 2012

SOLSTRÅLENES EFFEKT..

Veggen min formiddagen 14. juli 12...

God morgen Norge, USA, Russland, Ukraina, Danmark, Tyskland, Storbritannia,
Sverige, Brasil, Kina, Kasakhsatn, Latvia, Hellas og Malaysia!!!
God morgen til grønnspetten som vekker meg med sin karakteristiske sang. Skjønt sang og sang. Skrikene minner om skjæra, men lyder likevel annerledes.
Ved soloppgangstider er det kalas.
Kanskje spises drapssnegler og månsterflått...

Lørdag 14.juli... Livet er levelig når det er på dette viset...

God formiddag til alle som måtte kikke på en tekst eller flere.
Jeg må bare beklage at oversetteren kan gi snodige sammenhenger og tekstene mine ganske andre betydninger enn ment. Selvsagt kan det bli mye småmorsomt og ubegripelig ut av det, om man ser stort på saken... Veldig stort...Oversetter man for eksempel 'Romfolk'(og da henviste jeg til dem som nå pakker sammen utenfor kirka i Oslo) kommer ordet 'Spacepeople' opp.
Jeg har alltid lest den typen fiksjon, men har ingen ambisjoner om litterære krumspring innen sjangeren.Det får stå for seg selv. De som jobber med det der har enda noen mil å gå.
( Jeg er ikke ute i verden, men verden kommer til meg via Ytringsstedet.
Sånn er det laget i disse cyberspace tider. Så sier i alle fall oppslagsstatistikken her på bruket...)
Jeg sitter ikke ved fjorden ei sommernatt og beskuer Jeger som ror.
For mitt indre øye gir sangen sine bilder.
Fantastisk reise i fantasien.
Alltid.
Det er gavene en velskrevet tekst gir indre horisonter.
Fengslende, besnærende og menneskeskapt.
Loven om menneskenes iboende godhet.

Vel er en ikke på  Rhodos eller Lesbos, men den samme sola skinner på meg her.
Gresk yoghurt og norsk jordbær på muslien. Dansk melk i den brasilianske kaffen. Jo visst er alt gaver fra den glødende kula. I går kveld kunne man bese kraftige solstormer på CNN, men de kommer ikke til å skade oss. Her har jeg solfaktor 15 på leggen, og sommerdagen får bare komme.
Kan ikke bli bedre. Ikke akkurat her og nå i alle fall.
Så utrolig mye bedre livet blir og framstår straks man får noen solstråler på panna.
Effekten er over hodet ikke oppskrytt!

Synnøve Sætrum

1 kommentar:

  1. Hei Synnøve. Det er fint å lese disse stille drøs-tekstene dine, men de blir litt ensformige i lengden kanskje. Derimot er ikke tekstene med snert og spenst det, de om tematikk i en ellers gal verden.
    Dessuten digger jeg leisebrevene dine villt. Du burde skrive for større magasiner. Virkelig god penn har du, om du ikke er klar over det sjøl... Stå på så får du garantert publiser noe.
    Hilsen reiseglad mann :-I

    SvarSlett