19 mars 2011

Leeeeeeengter etter våren...

Is og snø...spor etter spatak. Foto: Synnøve Sætrum

Jeg vet at det er vintermåned ennå, men jeg kan ikke dy meg for å hjelpe litt til utenfor. 
Spa "snøen" litt unna vinduet og over til naboen som ikke bryr seg likevel.
"Jeg hater denne varmen", pleier han å brumme fra sin kant om sommeren.
Jeg sittter pal utenfor her i sol og skygge, og begriper ikke spårket.
Det fatter han ikke at jeg orker,
langt mindre at jeg bruker penger og tid på å oppsøke enda varmere steder på jorda. 
Som for eksempel Hellas, eller Egypt eller noe annet.
Det er jo varmt der, for ikke å snakke om alle utlendingene. Grekere og egyptere, nei takk!
Er det ikke mer enn nok med.....?
Oi oi, har jeg tenkt så mang en gang.
Jeg har forsøkt meg med noen ord om sivilisasjonenes røtter, og litt sånt "småpell" om filosofi og verdens underverker, byggverk og kulturer.
Verdensarven og sånn!
 Kan ikke nytte, og jeg liker det ikke noe særlig. 

Ikke vet jeg hva andre, de som elsker snøen, mørket og kulda, drømmer om midt i den deilige sommervarmen. En iskald vintermorgen med skrapa i hånda for å få fram frontruta?
Strekke kabel for motorvarmeren. Spraye lister med silikon for å få dører opp.
Strømregninger hinsides vettet. Uframkommelighet både til lands og til vanns?
 Er det mulig å ha våte drømmer om denslags?
Sikkert, men hvordan?

For undertegnede er det ikke annet å si enn at hadde jeg ikke hatt mine "seasons in the sun" hadde jeg neppe holdt ut. Sjansen for at jeg hadde blitt klimaflyktning på ramme alvor er stor.
Vi snakket om det her forlenden ei venninne og jeg.
Det der med at vi ikke kunne huske å ha lengtet så etter våren noen gang som akkurat nå.
Forståelig.
I 2010 hadde vi til sammen 6 måneder vinter.
Nå er vi i den 3. i 2011.
Jeg er ikke eskimo, og har ingen planer om å konvertere.

Jo da, jeg følger fortsatt med.
Japan og Libya er høyt oppe i bevisstheten min.
Mange ganger hver eneste dag.

Men, akkurat denne lørdags ettermiddagen leeeeeeeeeeeeeeeeengter jeg etter våren som bare det.


Midtvegs i mars 11. Foto: Synnøve Sætrum

Synnøve Sætrum

2 kommentarer:

  1. Skjønner godt at du er lei:( Har fått noen vårtegn her (snøklokker), men snøen vil ikke helt gi seg for den kommer og går:)

    SvarSlett
  2. Ingen snøklokker i høyden nei, men sola jobber med massene. Det er jo enda noen uker til vi kan velge oss april. Dessverre!
    Lengter etter våren jeg også. Det har vært lang vinter dette året. Alt for lang.

    SvarSlett