21 desember 2010

Trenger nevrotikere mer sex?


Kanskje nok en grunn til å prise seg lykkelig over singellivets gleder. Dyrkingen av det frivillige sølibatet og alt det der. Og, akkurat etter å ha lest ABC-nyhetene denne kveldstimen er det ikke fattigkvinnstrøst en gang. Jeg bare konstaterer at jeg ikke sorterer innunder kategorien nevrotisk.
Alltid noe å være lykkelig for. Bare fantasien som setter en stopper for det...

"Mennesker som ofte har negative følelser, er gretne, irriterte eller bekymrede, får det bedre dersom de har mye og regelmessig sex med partneren sin, mener amerikanske forskere".

Hvilke forskere det er snakk om eller hva slags studie anes ikke, men så står å lese i ABC-nyhetene denne dagen, som igjen henter dette fra britiske Independent, så da må det jo være sant. Ikke sant?

"Forskerne har studert 72 nygifte par i løpet av de fire første årene de var gift. Hvert par rapporterte hver sjette måned hver for seg om hvor ofte de hadde sex og hvor tilfredse de var i ekteskapet.
I gjennomsnitt hadde parene sex en gang i uken i løpet av det første halvåret de var gift. Det fjerde året hadde de sex rundt tre ganger hver måned.
Undersøkelsen viste også at de fleste parene ikke regnet sin ekteskapelige lykke ut i fra hvor ofte de hadde sex. Unntaket var de nevrotiske ektefellene. Jo mer sex de hadde, desto bedre følte de seg. De var også mer tilfredse med sine egne liv og ekteskap.
Forskerne mener at mye sex gav de nevrotisk disponerte normalt lykkelige liv".

Hm? Hva er et normalt lykkelig liv? Hva er normalt? Hvordan definerer man lykke? Hva er en disposisjon for noe? Hvem slår dette i så fall ut hos? Den som har sex, eller den som ikke har?
Betyr dette at de unevrotiske ikke er lykkelige, eller rett og slett mindre interessert i sex, og hva vurderte de ekteskapelig lykke ut fra i stedet? Generalisering ut fra et unntak kan man ikke gjøre. Eller var det ikke sånn det var? Er nevrotiske ektefeller og nevrotisk disponerte det samme?
Trenger nevrotikere mer sex?
Mer, sex enn hvem i så fall?
Og, mer enn hva?
Knoll eller Tott, for å si det sånn?
Skitt eller kanel?
For noe skikkelig vissvass!

Og, verden sulter og sulter og sulter og sulter...
Jeg nevner det bare atter en gang!


Synnøve Sætrum

9 kommentarer:

  1. Ler høyt jeg. Hvem er egentlig nevrotikeren her? Forskeren?

    SvarSlett
  2. En sekser for den...;-))

    SvarSlett
  3. Ja,og hvorfor skal nevrotikerne være i særstilling? Hva med oss helt normale?++

    SvarSlett
  4. Sex på terningen;-))

    SvarSlett
  5. Sex på terningen ja, og jeg ler høyt... Og så tillater jeg meg et nøkternt tipp at du ikke er særlig nevrotisk eller?
    Hvordan går deg med sexlivet?

    SvarSlett
  6. Det, mener jeg..?

    SvarSlett
  7. He he he... til å grine av disse kommentarene, men innlegget er morsomt. Du skriver alltid godt ja.. ;-)

    SvarSlett
  8. Er du nevrotiker er jeg mer enn gjerne behjelpelig ja.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det betviles ikke et eneste sekund! Artig at den ble lest igjen i dag denne snutten. Glemt at jeg skrev den.. Sånn er det!

      Slett