27 november 2010

Simultanempati Stoltenberg, simultanempati...


Simultanempati,
 sa stemmen på radioen.
Men, jeg fikk ikke med meg hva det var slags sammenheng det ble brukt i. Ordet satt smokk under pannen likevel. Ikke til å bli kvitt. Det er dukket opp i mitt indre stadig vekk siden...
Simultanempati er et ord man kan si høyt mange ganger, og satse på å bruke så mye som over hodet mulig.
Prøv selv, si det høyt:
Simultanempati, og kjenn på virkningen.
Hva betyr det?
Slo opp på opptil flere steder og fikk ingen treff, men derimot spørsmål om jeg egentlig mener Simultan Empati? To ord.
Nei, det var simultanempati jeg mente, for det var det jeg hørte...
Og dessuten:
Hvordan kan man vite om man mener noe annet når man egentlig ikke vet hva man spør om?
Ok, det er noe som heter ei god gammeldags fremmedordbok av den blå sorten. 
Simultan kommer fra latin og betyr pr. definisjon samtidig; felles.
Empati kommer fra gresk og betyr pr. definisjon innføling; samkjensle.
Simultanempati = fellesinnføling;samkjensle.
Simultanempati...
Det slo meg at det må være det han mangler Stoltenberg. I denne "logikken" han kaller levealderjusteringer.
Simultanempati Stoltenberg!
Simultanempati.

Synnøve Sætrum

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar