26 juli 2010

Det handler om å seile...

Foto: Synnøve Sætrum
”I am sailing”, synger Rod på radioen. Godt å høre den, lukke øynene og ta en liten indre seiltur til fordums tider og mennesker. Skjønne bilder og brusende blod, og ja jeg kunne legge ut, men noen ting er jo bare mitt. Gode minner er gode minner, og kan aldri bli noe annet. Jeg er glad jeg har dem, og de gamle melodiene. Musikken framkaller indre filmer og historier på en måte som ikke noe annet kan…

Jeg tok en indre kikk framover også. I denne uken kommer de store seilskipene til Kristiansand. Jeg har da vitterlig tenkt meg av gårde både for å se dem, og kanskje få muligheten til å drømme en drøm om livet på de sju hav til lyden av en av de mange gratiskonsertene som skal forefinnes. Yr.no lover fortsatt gode rammer, så hva kan gå galt da?
Yr.no er jo like ”sikkert” som at sommeren varer og varer nesten hvert eneste år etter en lang vinter.

Med andre ord: Det er morgen, og reiseradioen står og spiller. Den sikre tidsbestemmelsen her i gården. Armbåndsuret er ikke lenger en integrert del av min verden. Tok det av meg for noen år siden, og det kommer ikke på for særlig lang tid av gangen. Blir for varmt rundt armen, og hva skal jeg nå med det egentlig?
Tiden går jo ikke… Den kommer!
Sommeren varer og varer i 2010. Til midt uti november er min spådom…
Jeg tar i alle fall i mot skikkelig kompensasjon for å bo i skyggenes dal om vinteren med stor takk. Jeg har nesten alle morgener siden i slutten av april kunnet åpne døra og gå rett ut. Det er det ikke alle som har kunnet rundt omkring har jeg latt meg fortelle. Jeg klager ikke…

Jeg har hatt trivelige besøk utenfor på den lille verandaen også, og jeg har ikke hørt et skeivt ord. Noen kommer til og med tilbake. Om enn plattingen burde vært olja, og det skulle vært skruer i stedet for spiker. Hammer har jeg, men den er ikke utslitt denne sommeren. Vel, sånn er det når det er når fru singlesen regjerer. Jeg snakker stadig til henne om at i ”morgon i morgon”, men kan det nytte? Mann har hun ikke fått seg denne vinteren heller. Kan det være på grunn av forefalt arbeid av praktisk art?  Oi, der trakk jeg det visst noe langt. Det var ikke det denne drøsen skulle handle om...

Sommer og seilturer derimot... Så: Klimaet er utvilsomt et av de beste argumentene for å bli boende i denne delen av landet. Vi er mange med mer nordlig bakgrunn som tenker sånn.
Særlig annerledes enn sørlendingen føler jeg meg ikke, men jeg tenker noen ganger på fjell og fjord, og reinere og (unnskyld sørlendinger) mye mye vakrere natur. Akkurat det nytter det ikke å diskutere. Nord er best for øyet. Nord er i det hele tatt best. En smule åpnere og mer direkte mennesker er innimellom et lite savn. Men, jeg blir i det blide sør. For her kommer sommeren alltid tilbake. ”Singlesen”er andre generasjons innflytter. Integrert!

Det er bare å seile ut i enda en solskinnsdag.
Hva betyr vel sivilstatusen?
Det handler om å seile!

(Synnøve Sætrum)

2 kommentarer: