19 februar 2010

Kveldstanker om vennskap og kjærlighet...



”Jeg har tre stoler i mitt hus: En for ensomhet, to for vennskap, tre for selskap. ”
(Henry David Thoreu)

Noen trekker et skarpt skille mellom kjærlighet og vennskap. Jeg greier ikke det. For meg går de to hender i ei hånd. Jeg har venner jeg elsker. Mennesker jeg er dypt takknemlig over å kunne kalle venner. En av de alle største kjærlighetsgavene livet gavmildt har gitt meg. Å være i en nær venns rom og liv har jeg vanskelig for å finne ordene for betydningen av.
Men, jeg kan si det enda en gang: Takk for at du er her for meg! 
For den tosidig delte erfaringen. For speilene du holder opp for meg, og forbi alle ytre spor av levd og staffasjer ser jeg ei sjel som lener seg mot min.
For meg noe av det største og viktigste tilværelsen rommer.
Jeg bøyer stadig hodet i takk over at jeg er så heldig.
Jeg kan være med på at det er mang slags kjærlighet, at kjærligheten viser mange farger og former, men likevel er det akkurat det det er vennskapet.
Kjærlighet...
Vennskap rommer den livsvarige samtalen.
Vi har korte og lange pauser, men tar den opp igjen der vi slapp ved siste møte.
Opplevelsen av å fortsette deltakelsen på den sjelelige frekvens. 
Møter hvor vi som er så heldige å erfare det, blir synlige for hverandre og oss selv.
Livets lim, og sjelens under, eller noe i den retningen sa George Orwell. 
Jeg har aner noe om hva han mente. 

Åndelige møter i tosidighet. Beundre med både hjerne og hjerte.
Noen ganger, når det svinger, kan det kjennes som å øse energi direkte fra solen.
Å se et annet menneske. Lytte. Selv å bli sett, og lyttet til.
 Få og gi. Få og gi.Få og gi.
Kjærlighet.
Voksende kjærlighet.
 Intet mindre.
Stolene blir stående hos meg er plassen din.
Det er en gave å vite det finnes en stol eller flere som medmennesker venter på at jeg skal fylle.


Synnøve Sætrum

6 kommentarer:

  1. Nydelig, Synnøve!
    Du er utrolig flink til å skrive!
    Ha ei riktig GOD NATT!
    Klem fra Elin :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ser plutselig den der fordi det er oppslag på disse litt gamle tekstene. Og, takk for det Elin... Jeg fortsetter. Som du vet. Klem

      Slett
  2. Jeg er så glad du er min venninne Synnøve. Kjære evige nære venninne. Gleder meg allerede til neste samtale.Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er så glad for at jeg har venner/venninner som sier sånn. Inspirasjonen til denne teksten kommer fra flere kanter, men spesielt ei stemning et sted hvor jeg alltid har det så godt.

      Nå sitter jeg i østen og gleder meg til å komme hjem til dem jeg er glad i.
      Gleder meg litt over at denne teksten er lest 6 ganger siste timene. Så fikk jeg tenkt enda en gang over hvor heldig jeg er.
      :_)

      Slett
    2. Velkommen hjem Synnøve... IKKE VÆR REDD FOR FLYTUREN. DET GÅR FINT

      Slett
    3. Var litt panisk der ja, dvs. ikke bare litt. Flyskrekk innebærer jo nesten at man begynner si farvel til familie og venner, samt tilstå både den ene og andre følelsen man ikke har nevnt... Der man kanskje skulle!
      Men, kom nå heil heim denne gangen også, og er lykkelig i våren og Norge.. Borte bra men hjemme best. Skal ikke ha flyskrekk på ei veldig god stund heller!

      Slett