07 februar 2016

SØNDAG 7. FEBRUAR 2016


Hellas 2014.


Det er årets kollektive krembollesøndag 7.februar 2016. Tankene mine stoppet litt ved faste.  Undertegnede praktiserer det ikke. Derimot praktiserer jeg ytringsfriheten nedfelt i menneskerettighetserklæringen. Det kommer jeg til å gjøre så lenge jeg kan snakke og skrive.
 Her var med ett så mange tanker, og så mye å bringe til torgs.
Så er jeg så heldig at jeg kan uttrykke dem fritt om jeg ønsker det.
Dersom noen har glede av å lese dem er det fint, og jeg har glede av å skrive.
Målet er ikke å bli noen verdensberømt rosablogger og tjene fett på det, til det er mitt liv for smalt og lite interessant for andre. Jeg skriver helt gratis for den som måtte finne det for godt å lese. Men, en og annen sjel leser innom og det setter jeg pris på. Apropos rosablogging så har jeg ikke tro på plastikk-kirurgi og annet utseende og kroppsfiksert menneskeundertrykkende budskap.
 Unnskyld uttrykket, men det er det for meg.
Jeg er mer opptatt av det eksistensielle i livet.
 Kanskje fordi jeg har levd ei stund, er dødelig og ellers erfart at det ytre ikke er vegen til tilfredshet og lykke for meg. Åndelighet er fint, og hver eneste lille stund med det er å samle på.
Jeg definerer åndelighet som noe annet enn religion, selv om den siden finnes i sådanne også.

 Kanskje jeg burde praktisere faste, eller i alle fall renselse,men har ikke kommet så langt ennå.
Siden jeg er diabetiker kompliserer jeg nok mer enn nødvendig for jeg har jo gjort et forsøk i Hellas.
I en  periode på to uker spiste jeg  kun vegetar i opptakten til feiringen av den gresk-ortodokse påske. Sammen med grekere som er praktiserende ortodokse. En opplevelse jeg har vært evig glad for etterpå. Jeg er heldig som ble invitert med inn, og fikk se hvordan andre mennesker utøver sin kristne tro. Ved slutten av fasten ble jeg invitert med på et gigantisk påskemåltid natt til første påskedag. Annerledes enn påsken hjemme. Når jeg tenker på det så har jeg ikke egentlig ikke noen innarbeidet tradisjon jeg kan kalle norsk påske. Det til tross for at den inneholder offentlige helligdager og det meste ordinært samfunnsliv stopper opp.

Ja, det var min lille tanke.

Synnøve Sætrum

2 kommentarer:

  1. Ytringsfrihet er viktig, det er også et gode, men alt som skjuler seg bak den er ikke fullt så viktig(les heldig). Som for eksempel kommentarfelt i avisene. Jeg har ennå ikke forstått hva kommentarene der tilfører oss av goder. I hvert fall ikke dem som ofte handler om personangrep, drittslenging og reinspikka hat, og er tuftet på myter, populisme, frykt og en IQ rundt fire.

    Faste har jeg aldri forsøkt meg på, men jeg forsøker å leve om ikke som de sunneste, så i hvert fall litt sunt. Det har kommet med årene. Da jeg var yngre ga jeg faen.

    Påsketradisjonene her begrenser seg til påskeegg med snop til ungene (pluss meg), litt fellesmiddager og litt gule kyllinger strategisk plassert i heimen hos kjæresten. Her har jeg kun én, og den står framme hele året, så jeg ikke skal glemme den.

    Fellesmiddager er ellers sunt året rundt, selv om det innebærer litt fløtesaus.:)

    Ha en fin dag.:)

    Bjørn

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei og takk for den lange gode kommentaren. Det begynner bli noen dager siden jeg var på blogg. Har hatt mye helsekrøll siste ukene. Lagt og lagt, og så var det opp igjen... Så lot jeg meg lure av vårsola og satt i den uten skjerf her på fredagen var det vel. Nok til at jeg i går gikk ned for telling utpå dagen. Skjønner den "harde" vegen at skrotten ikke tåler det samme som da jeg var ung. Tror ikke jeg helt ga faen, men jeg tok ungdommen som en selvfølge. Det er vel et typisk fenomen. En tror en er udødelig, så viser det seg det ikke er sånn. Her skal jeg ha påskedagene sammen med nærmeste familie, og det er fest nok for meg. Men, den der greske feiringa ser jeg tilbake på med takk... Det var fin erfaring. Ha fortsatt fin dag Bjørn.

      Slett