06 november 2012

SAMME HVA EN GJØR SÅ HAR EN RUMPA BAK...


Det er lov å gjøre det en  orker og forsøke la være den selvbebreidende tonen selv om det ikke blir så mye som ønsket den gangen livet var nytt, mulighetene uendelige og alt var i hundre.
Alderen er en størrelse man kan tillate seg å glemme i livets navn...
 Den som er glad og tilfreds med livet akkurat som det er fortjener ikke høre;
-"jeg trodde du var syk".  En kroniker er alltid syk for f.... 
Sådanne har gode og mindre gode dager.
Godt humør, eller mindre godt humør. 
Kronikere kan stortrives i sosiale sammenhenger når dagsformen er inne, og etter hvert lærer de å overse at noen mener det uhørt for en syk. Det nytter ikke ta seg ad notam den som måtte mene at man hadde hatt godt av å komme seg ut når man ikke stiller.
Nettopp på grunn av kronikken... Skjønner? Å svare på spørsmålet om hvordan man har det er håpløst. Hvordan man enn vender på det er det femti-femti sjangse for å trå feil. Det blir for positivt eller for negativt. Siden den som spør mange ganger har gjort seg opp ei mening om svaret. I den betydningen at interessen egentlig ikke er til stede. Det handler stort sett bare om en uttrykksmåte eller generelt ubetenksomt snikksnakk. Forklarer eller forsvarer en hva en gjør i enhver situasjon er en sikret å bli gjenstand for diskusjoner en sjøl ikke deltar i.
Det er loven om tingenes iboende faenskap, eller samme hva en gjør så har en rumpa bak. Prikken over i-en kan en være sikker på blir funnet av den som ikke har kronikk-problematikk som en del av livet. Løsningene finnes alltid hos den som er frisk som en fisk. Ikke sant?

Synnøve Sætrum









Y T R I N G S S T E D E T: Jeg skal ikke legge så mye ut om hvordan livet mit...

Y T R I N G S S T E D E T: Jeg skal ikke legge så mye ut om hvordan livet mit...: Jeg skal ikke legge så mye ut om hvordan livet mitt var før, men jeg kan si så mye som at jeg levde slik at jeg til slutt fant livet menings...


Siden denne teksten jeg også hadde glemt er blitt lest fem ganger denne dagen legger jeg den ut på nytt...

Kunnskap setter fri...


 
 
Jeg sitter her og kikker på min Buddha fra et hellig sted i Tibet.
Jeg har båret den på meg alle dager siden jeg fikk den i gave for noen år siden.
Min overbevisning er at den har positiv effekt på mitt liv.
Ordet Buddha har opphav i pali og sanskrit, og betydningen er "en som har våknet".
Verbet "budh", betyr "å våkne" , "bli opplyst" eller "begripe".
Ordet viser altså ikke bare til Siddharta Gautama, men enhver som når innsikt om livet og verden og på den måten oppnår frigjøring fra Samsara og når Nirvana.
 
Kortversjonen er at Siddharta Guathama levde 536-483 f. Kr. Han vokste opp som indisk prins, giftet seg seksten år gammel og fikk en sønn. Tjueni år gammel ga han avkall på verden for å finne meningen med livet. Han klippet av seg håret, byttet fyrstedrakten med asketens klær og forlot palasset, familien, rikdommen og makten. Som erimitt praktiserte han omflakkende tilværelse. Da han var trettiskeks kom han til Bodh-Gaya hvor han satt under et fikentre og mediterte. Etter lang tids meditasjon oppdaget han De fire Edle sannheter og Den åttedelte veien. Med andre ord prinsippene som styrer livets gang og som dermed gjøre det mulig å nå åndelig oppvåkning navngitt ved Dharna eller Buddhadharma. I denne sammenhengen har ordene betydningen "lov" og "sannhet".Buddha oppdaget de fire edle sannheter som i prinsippet sier følgende.
Dukkha, den første edle sannhet sier at alt verdslig liv er utrilfredstillende, splittet og innebærer lidelse. Samudaya, den andre viser at årsakene til lidelse er innbilning, forutinntatthet, grådighet, hat, arroganse og misunnelse. Nirodha, den tredje påpeker at enden på lidelsen er Nirvana. Til sist viser Magga, den fjerde edle sannheten at veien ut av lidelsen er 'Den åttedelte veien'.
 
Fullkommen forståelse eller perspektiv innebærer for den enkelte at man forstår de fire edle sannheter. Dette er den første delen av den åttedelte veien.Den andre er riktig tankemåte. Noe som vil si at man beslutter å ti avkall på fiendtlighet for å fremskape harmløshet. Riktig tale, er den tredje veien som vil si at man snakker til andre vennlig og sannferdig. Man skal avstå fra løgn og snakk som setter to mennesker eller grupper opp mot hverandre, samt fornærmende taler og tomsnakk. Den fjerde er riktig oppførsel som betyr å følge de fem retningslinjene for etisk livsførsel.Femte del av eien er riktig levebrød. Hvilket betyr å leve av et harmløst yrke. Man skal for eksempel ikke være svindler, leiemorder eller tyv. Riktig bestrebelse er den sjette delen. Det betyr at evnen til å være entusiastisk og utrettelig i sin bestrabelse på å nå de andre syv måelene. Den sjuende vei oppfordrer til riktig sindighet. Noe som innebærer evnen til å være nøytralt oppmerksom på sine egne tanker og handlinger her og nå. Åttende del er evnen til å konsentrere seg om en enkelt ting over lengre tid.
Den åttedelte veien består av meditasjon for å utvikle Sila, som betyr mental og moralsk disiplin.
Buddhismen har utviklet seg i flere ulike retninger, men fremste målet er å overvinne denne verdens lidelser ved frelse gjennom opplysning. Mahayna (den store vogn) er dominerende i Kina, Korea og Japan.Denne retningen går langt i oppfattelsen av Buddha som verdens frelser.
 Therevada (de gamles lære) som eneste overlevende skole av Hinaya (den lille vogn) er sørlig buddhisme. Den oppstod i Sri Lanka og innlemmer elementer av hinduisme og lokal tro. Denne retningen er dominerende i Thailand, Burma, Laos og Kambodsja. Hiayana mener den enkelte bare kan nå Nirvana ved egne anstrengelser.
 
Det er dette med å nå opplysning, eller for meg kunnskap gjennom meditasjon som gjør buddhismen så tiltrekkende. Jeg tror på kunnskap, og kunnskapens muligheter til å sette mennesket fri. Samtidig vet jeg at jeg har ufattelig lange veger og gå om jeg skulle bli en opplyst. Ingen tvil om at denne dama lar sine begjær styre rett som det er, og mot bedre vitende.
Det er bare å kjenne litt etter...Akkurat i dag krangler foten.
Kunnskapen om årsakene kunne satt meg fri, forutsatt at jeg ikke, som det mennesket jeg er stadig vekk handler mot bedre vitende. Jeg stikker stadig hodet inn i vepsebolet og håper jeg ikke blir stukket. At resultatet skal bli et annet... Akkurat denne formiddagen har jeg ytre symptomer på indre tilstander. Dvs. nyrene har gitt beskjed om at de fortsatt er en del av kroppen.
 Straffen for å ta inn feil type mat melder seg omgående.
Feil er feil, og for mye av det gode er for mye av det gode.
Her forleden kunne jeg ikke la være spise en kjempeporsjon fantastisk svinesteik med alskens nydelige hjemmelagde tilbehør og sauser. 
Hadde jeg holdt meg til tilbehøret ville ikke noe skjedd.
Da ville jeg ikke sittet her med verkende ledd.
Jo, kunnskap setter fri: Om man bare benytter seg av den....
 
Synnøve Sætrum