10 oktober 2012

INSPIRASJON





Hvor tar du den fra?
Hvor jeg tar den fra?
Den kom
Den er
Høsten med det grønne i...
Gult, brunt og grønt lauv.
Høst,
men likevel sommer.
Kjærligheten...
Inspirasjonen
alle våre dager.

Hvor kommer alt dette fra?
Fra tonene bortenfor ordene.
Lik sangene som endret verden
forandret du min verden...
Utholdelig uutgrunnelig uutsigelig.
Du har så mange ord, hvor kommer de fra?
Mange ganger meg og mange ganger deg.

Du.
En inspirasjon.

Medmenneske.
Gitt av nåde.
Frekvensene.
Lengselen.
Livet.
Det som fyller meg helt.
Beriker min sjel.
Metter mitt liv med mening.
Ingenting er som det som er allting.
Ingen hokuspokusgeometri eller faksfikseri.
Bare godt.
Hvordan greier du holde tråden så lenge?
Kjærlighet vel...
Skjønner du det virkelig ikke?
Den er tråden!
Synnøve Sætrum
























37 kommentarer:

  1. Nydelig om å elske og kjærligheten Synnøve!

    SvarSlett
    Svar
    1. Mange takk. Den som lever risikerer både å elske og å bli inspirert...

      Slett
  2. Så heldig du er som har erkjennelser, og kjærlighet nok til å kunne reflektere og si så mye vakkert om den du elsker. Ja, for jeg tror nå det er det du gjør jeg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Kanskje er det sånn, kanskje ikke. Det er jo alltid slik at møtet med enkelte mennesker gir mer inspirasjoner, refleksjoner og følelser enn andre. Ikke sant? På den andre siden så er ikke nødvendigvis erkjennelser basert på personlige erfaringer!

      Slett
  3. Samtidig så handler det om det ordløst abstrakte som likevel er når man har livsvilje. Ikke sant?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hmmm.. takk. Jeg hadde egentlig ikke tenkt på det sånn. Men, når du hvem du nå er sier det, så jo selvsagt kan det også leses på den måten. Unnskyld at jeg er så treg til å gi tilbakemelding. Er jo egentlig veldig glad i de kommentarene som kommer inn her på bloggen. Ha god helg, og jeg er fortsatt i erkjennelsen av inspirasjon.

      Slett
  4. Denne teksten er nydelig. Har du tenkt på at du kunne sende den til aviser eller lignende og få den på trykk?
    Unner andre å lese diktet ditt, og mange av de andre snuttene du skriver. Du har god penn. Spre den!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Jeg har ikke sendt det til noen aviser, men det er blitt publisert på andre blogger rundt om på nettet. Så noen hundre sjele kjenner kanskje til det... Ser det jevnt og trutt er oppslag akkurat på denne teksten. Det er jeg glad for !

      Slett
  5. Den som har gode mennesker til å inspirere seg kommer lett til tanker om kjærligheten som det bortenforliggende i alt. Et menneske som ikke opplever kjærlighet er uheldig. Det tror jeg ikke gjelder deg Synnøve. Må være mange i din nærhet som setter deg høyt.
    Mvh
    Britt

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for pene ord. Hvordan andre setter meg er opp til dem, jeg vet bare noe om hvem jeg bryr meg og, føler kjærlighet for og setter høyt.
      Sorry for sein tilbakemelding, men bedre sent enn aldri!
      Ok, det er en klisje kanskje med den er ekte gitt!

      Slett
  6. Nydelige ord. Jeg fant dem på et annet nettsted. Kommer dette både ut av filosofiske betraktninger, men også kjærligheten til livet og et annet menneske. Dette du-et som inspirasjon hva sier det egentlig-
    Personlig eller allment...
    Jeg vet jeg ikke får noe svar,men tankene kom likevel. Og, jeg liker det godt.
    Send det rundtomkring til aviser og sånn. De vil helt sikkert ta det inn... Det råder jeg deg til!
    Bent

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for påminnelsen. Jeg er litt treg, men nå er jeg hjemme igjen etter lang ferie. Kanskje jeg får fingeren ut nå. Snart...

      Slett
  7. Dette er en nydelig tekst Synnøve. Send den flere steder. Gjør ingenting om der er en dedikasjon under. Flere fortjener lese den likevel.
    :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Skulle ikke spille noen rolle for andre enn den som er dedikert ordene nei.
      Takk for tilbakemeldingen.

      Slett
  8. Flotte ord fra fin penn. Ganske god du. Få det på trykk mellom to permer og sånn..

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, jeg jobber med saken. Men, antakelig ikke hardt nok. Ennå! Det tror jeg det må bli en forandring på. Takk igjen for pene ord. Det varmer, og særlig når ikke alt annet er så fint.

      Slett
  9. Heldig er den som kan hente inspirajon ut av et elsket menneske!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er en gave å kjenne kjærlighet for et medmenneske, og endog så stor at den inspirerer og gjør kreativ.
      Kjærligheten er ei utrolig kraft...

      Slett
  10. Disse ordene lyser

    SvarSlett
    Svar
    1. Inspirert av et medmenneske som har gitt livet mitt lys..

      Slett
  11. Du er jammen priviligert som har et eller flere mennesker i din nærhet som gir denslags inspirasjoner. Det er ikke alle forunt. Enda færre kan skape poesi!

    SvarSlett
  12. Nydelige ord. Allmenne, og den som diktet dedikeres burde føle seg beæret!

    SvarSlett
    Svar
    1. Den er mer beæret som kan finne inspirasjon i medmennesker :-) Ingen selvfølge!

      Slett
  13. Ja, jeg hadde elsket at slike nydelige poetiske vendinger ble dedikert meg. Vært stolt over at du kan!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for den hyggelige tilbakemeldingen. Og, så beklager jeg at svaret kommer tregt.

      Slett
  14. Du har bare noen få dedikasjoner her på denne siden, de får være stolte de som opplever deT. Nydelig poesi!

    SvarSlett
    Svar
    1. Fin tilbakemelding. Takker

      Slett
    2. PS.. 80 oppslag på denne her foreløpig denne dagen.. Så noe må den treffe. For meg som har skrevet det er det veldig hyggelig. Noen leser, og noen skriver. Takker

      Slett
  15. Vær stolt over penna de, og takknemlig for inspirasjoner.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er jeg. Mye mer enn jeg kan uttrykke med denne teksten. 556 oppslag på akkurat den. Mange denne siste tida. Takknemlig for at noe av det jeg skriver kommer ut til flere enn de nærmeste :-) Ingen selvfølge !

      Slett
  16. Jeg er glad for inspirasjonen som førte til denne teksten. Et elsket menneske i livet mitt. Vennskap som ikke kan beskrives egentlig. Når slikt faller ut blir jeg veldig trist, på den andre siden står ordene her. Takknemligheten for alt som har vært. All glede jeg har fått, all kjærlighet jeg har følt. Sånn er livet. Sorgen og gleden vandrer sammen...

    SvarSlett
  17. Jeg må si jeg leser denne teksten som et generelt uttrykk, et kunstverk. Som peker på noe av det som finnes i alle menneskers liv. Synes det et nydelig lyrisk arbeide.
    Den som får den slags dedikert må være både stolt, glad og ydmyk for gesten.
    Jeg forutsetter da virkelig at kunstneren vet hva hun gjør. Arbeidene av det kunstneriske slaget her på bloggen vitner om det.

    Igjen: Skal du ikke snart vurder utgivelser for et bredere publikum ?
    Lykke til med redigering og slikt. Det er kjedelig, men jeg kan ikke begripe at alle forlag ville si nei. Du skriver godt.

    SvarSlett
  18. Han må jo være kjempestolt som er blitt dedikert en så vakker tekst, og sikkert har han gjort seg fortjent til det også. Ikke sant vel?

    SvarSlett
  19. Dette er virkelig vakkert Synnøve

    SvarSlett
  20. Dette er bare så fantastisk vakkert og vart og dypt og ekte, og jeg har gitt det videre til den i mitt liv som fortjener det. Inspirasjonskilden over alle.
    Ha en god dag Synnøve. Du skriver mange vakre små dikt. Såre og sterke og sanselige og stolte på en og samme gangen. Vurdert å få gitt ut noe? Fortsett med dette, for det kan du.

    SvarSlett