14 januar 2011

Ikke gråt om det er vinter og det snør...Slipp Maria Amelie fri!


Maria Amelie

Som dagene går oppdaget jeg denne ettermiddagen at det er en time lenger lys til disposisjon.
Jeg nynner og nynner ei strofe av den gamle visa jeg ikke helt husker;
.."ikke gråt om det er vinter og det snør, det kommer sommer etter den som alltid før.."
Lysningen i mørket gleder jeg meg ganske inderlig over siden jeg drømmer om ei overvintring på et lysere og varmere sted. Drømme drømme drømme drømme.
Det går ikke denne vinteren, men det kommer jo en til som alltid før, og da....
Gjøre i stedet for å drømme.
Få noe å skrive lange reisebrev hjem om.
 Den som undersøker får se, og det er det jeg gjør.
Egentlig:
To be or not to be..
( Tips meg gjerne om Kypros, Sør-Spania, Kanariøyene utenfor turisthelvetesløypene, Mallorca utenfor like så, Kap Verde. Etc. etc.
Gode råd og vink tas i mot med mange takk.)
JaffaL.
Det var dagens luxustanketumlerier.

Over til Norge og verden:
I verden begraves man i leire og jord, og flyter vekk i det ene landet etter det andre.Australia. Brasil. Pakistan(jadda jeg nevner det igjen). Etc. etc... Om de ikke drukner så mister de i alle fall alt de har, og vel så det. Jeg tenker på klimaendringer, jeg gjør det. For det er ikke måte på. Siste årene har den ene naturkatastrofen etter den andre bare fulgt hverandre. Det er så et vanlig menneske snaut rekker blunke før det skjer noe nytt. Jordskjelv, vulkaner, kriger, terror etc. etc... så "ikke gråt om det er vinter og det snør"...
Jeg vet også at det er ei ung dame som blir alldeles ubegripelig og elendig behandlet i disse dager.Jeg har i den forbindelsen hørt meningsytringer på radioen som har fått det til å gå kaldt nedover ryggen på meg. Her taes ingen menneskelig hensyn til et ungt menneske som har vært det meste av livet her, klart seg til tross for alt firkanta byråkrati i Gnore (som kaller seg demokrati). Vel, jeg lurer nå litt på det med demokrati jeg da.
Hva som er hva, egentlig? Hva som bestemmer når alt kommer til alt, og hvem?
For denne saken gjør meg forvirra..
Er det mulig tenker jeg?
Er det ikke noe som heter opphold på humanitært grunnlag?
Er det ikke noe som heter FN's barnekonvensjon om man tenker på det gamle vedtaket fra 2004, som sitat: Nå effektueres.
Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har hørt akkurat det i dag.
Det er mange år mellom 2004 og 2011 for et ungt menneske på 20. 20 -7=13.
Hva menneskealder angår kan vel neppe 13 defineres annet enn til et barn.
Endelig avslag.
Trynefaktoren må ikke være kriterie sier de høye damer og herrer. Nei, vel men....
Nedrig arrestasjon og utkastelse 7 år etter?
Kjapp gjennomføring?
Humant?
Medmenneskelig?
Et demokrati verdig?
Jeg tenker litt på en beskjegget mann også, og behandlingen av han.
Hva er hva, jeg bare spør jeg, og undrer meg.
Blir ganske elendig av å være herfra et øyeblikk.
Skal man le hysterisk eller felle stille tårer?
Over det som er så inn i det innerste av et eller annet ulogisk ullent ugjenomsiktig? Eller er det noe jeg ikke forstår. Sunt bondevett hørte jeg noen etterlyse i dag. Ser ikke ut til å være så enkelt å oppdrive i denne saken. Men, det kommer vel kanskje av at det snart ikke finnes en bonde igjen, ikke at det flommer over av industriarbeidere heller. Den arbeidsgruppa er også kjent gjennom historien for sitt gode vett og stå-på-glød for de vanlige menneskene. Men, nå er det dessverre snart ikke flere igjen av dem heller.
Hva blir det igjen til slutt?

Slipp Maria Amelie fri!
Slipp Maria Amelie fir!
Slipp Maria Amelie fri!

Jeg tillater meg et lite sukk sånn på tampen, men:
Ikke gråt om det er vinter og det snør!

Synnøve Sætrum

8 kommentarer:

  1. Dagens fram og tilbake i denne saken, og for den saks skyld alle lignende saker får det fortsatt til å gå kaldt nedover ryggen på meg.

    Barn som blir voksne bør for eksempel få egen vurderinger. Ikke stilles på lik linje med foreldrene.De er jo ikke dem, eller?
    Maria Amelie er integrert, snakker norsk, har tatt utdannelse osv. Det er positivt, men man skal heller ikke kaste folk ut av livbåten fordi de ikke snakker samme språket som dem som sitter i den... Det er plass nok.
    AP bevarer ikke legitimiteten ved å bruke 8 politifolk i pågripelsen av ei ung jente, og alle vet nå hvor og hvorfor.
    Hun holder altså foredrag om boka hun har skrevet. Der tar hun opp et tema myndighetene ikke vil snakke om, så da må hun betale.
    Hun belyser altså de vanskeligste temaene knyttet til innvandring. For den som ikke vet det er det også å tilføye at hun ble kåret til årets normann i 2010.....

    Fy deg Jens!

    SvarSlett
  2. PS... Det er et grellt paradoks at Maria Amelie gir de papirløse et ansikt, snakker om de papiløse i Norg for så å bli arrestert som en ja... jeg orker ikke si det, utenfor Nansenskolen etter også å ha snakket om Nansen-passet og gode norske verdier....

    Hvilke verdier er det her egentlig snakk om fra myndighetenes side?

    SvarSlett
  3. Hva med alle de andre som ikke får denne oppmerksomheten Synnøve?

    SvarSlett
  4. Ser det sånn jeg at denne unge dama har gitt de papirløse et ansikt, og den urimelig innvandrerpolitikken Norge fører i tillegg.
    Vi har plass til mange, og vi kan gjøre mangt og meget helt annerledes slik at folk fra andre steder blir en integrert del av Norge.

    SvarSlett
  5. Bruk vettet og bruk Humanitærparagrafen i denne saken...

    SvarSlett
  6. Det nytter med engasjement. I dag satte de henne fri. Så får vi håpe at det blir vist like stort engasjement rundt alle de andre papirløse unge menneskene i samme situasjonen som henne...
    Hun var ikke alene, men det er det dessverre mange andre som er. Man kan frykte at det forblir like tyst rundt dem når denne saken går inn i glemselens bok...
    Ha en god dag!

    SvarSlett
  7. Bruk vettet og Humantiærparagrafen i ALLE lignende saker!!!

    SvarSlett
  8. Følgende nytt på ABC nyheter i dag om utsending av Maria Amelie:

    "- Vi er dypt bekymret for vår forfatter, sier Alexander Opsal, informasjons- og markedssjef i Pax Forlag, etter at Maria Amelie ble pågrepet i formiddag.

    - Vi er ikke overrasket, men det er klart vi synes det er forferdelig trist at hun nå sendes ut av landet. Våre tanker går til henne og kjæresten Eivind Trædal, sier Opsal.

    Maria Amelies bok «Ulovlig norsk» var en bestselger allerede en uke etter at den kom på markedet i september. I forrige uke var boken trykt i 13.000 eksemplarer. Dersom andreopplaget også selges ut, kan bokinntektene beløpe seg til en halv million kroner, ifølge Dagens Næringsliv.

    Se også: - Hun er veldig redd

    Men fordi forfatteren ikke har identifikasjonspapirer, har hun heller ingen bankkonto pengene kan overføres til.

    - Hvordan skal Maria Amelie leve i Moskva uten penger?

    - Vi har en avtale med advokaten hennes, Brynjulf Risnes, om at inntektene fra boken skal inn på hennes klientkonto. Vi kommer til å gjøre det vi kan for at Maria har det hun trenger. Det skal vi absolutt, forsikrer Opsal.

    Forlaget har ikke vært i kontakt med Amelie etter pågripelsen, men sier de kommer til å følge situasjonen nøye.

    - Vi kommer til å være i løpende kontakt med hennes advokat for å finne ut hvilke behov hun har og hvilken assistanse som er nødvendig.

    - Det eneste vi håper nå er at russiske myndigheter prioriterer saken slik at hun får ordnet papirene, og kan komme tilbake. Alle gode krefter jobber for det.
    "

    Etter mine begreper finnes det ikke noe vettugt eller menneskelig i denne eller alle andre utsendinger av mennesker som er i samme situasjon. Regjeringen skyter virkelig langt over mål, og hvordan SV kan si seg fornøyd med dette er nå helt utenfor ....
    Grrrrrrrrrrrrrrrrr!!!

    SvarSlett