09 juni 2012

UROLIGE DRØMMER


Noen morgener kjenner en seg litt fortapt. 
Drømmene har vært av det slitsomme slaget, og med dem ble søvnen av det heller urolige slaget. Akademiske utgreiinger, polemikk og diskusjoner i god miks med vonde følelser, forvirring og umenneskelighet.Denne natta handlet drømmene om sinne, forsoning og tilgivelse. 
Finnes mulighetene for tilgivelse uansett hva saken måtte dreie seg om?  
Kan man forsone seg med det grusomste av alt, for ikke å snakke om tilgivelse...?
Hvis et menneske gjør noe grusomt fordi de faktisk er syke, hvordan skal man se på dette mennesket da? Ikke at det forandrer udådene og lidelsen, sorgen og smerten til hundrevis av berørte eller hele nasjoner. Realitetene endrer seg ikke, unge tapte liv står ikke opp igjen, tapene vil fortsette og være tap, men likevel ga gårdagens forelesning fra rettssal tohundreogfemti tanker og perspektiver jeg ikke har tatt inn over meg tidligere siden terroren rammet Norge. 
Jeg satt fjetra og hørte på professoren mens jeg lærte mye mye mye nytt og tenkte:
For en klok mann! For en modig mann!
Jo, det gjorde såpass inntrykk at det ble med inn i søvnen. 
Når jeg tenker litt til slår det meg at jeg finner nok frem.
Noen kvister nemlig løype, så det er ingen grunn til bekymring. 
Stearinlysene på frokostbordet insisterer fortsatt på sitt, og det tredje kaffekruset smaker.
Så lenge det er liv er det liv, tenker jeg.
Ha en medmenneskelig reflektert dag.

Synnøve Sætrum

4 kommentarer:

  1. Jeg tror vi har utrolig mange prosesser foran oss som nasjon og enkeltindivid før denne grusomme tragedien er gjennomlevd. Ikke noe rart du drømmer om det, det gjør jeg også. Professoren som sa han så et ensomt medmenneske på tiltalebenken var utrolig god foreleser innenfor faget sitt, og ga meg også mange nye perspektiver og tanker. Selv om jeg ikke på noe vis kan klare å tilgi gjerningene, men er det sånn er det kanskje muligheter for mer forståelse for hvordan det er mulig opptre så bestialsk.
    Ha en nydelig dag.
    Klem fra Arne

    SvarSlett
    Svar
    1. Jo, takk skal du ha for betraktningene. For min del jobber hodet mitt fortsatt med disse tankene og perspektivene på det grusomme, på ondskapen. Hva den er og hvor den kommer fra. Hvordan filosofien fungerer. Det er så mye jeg ikke forstår. Er det en filosofi, eller er det sykt eller bare er den? Som noe noen få mennesker kan utføre uten tanke på andre menneskers situasjon, og likevel er det ikke sykt? Utrolig mye å reflektere over i disse dagene på grunn av den rettssaken, og på grunn av 22. juli som bare er og blir det forferdeligste.
      Mvh
      Synnøve

      Slett
  2. PS.. tenkningen må jo uansett være motkraften til terror eller ondskap eller begge deler. Uavhengig av hva substansen i fenomenene viser seg å være. Ikke sant?

    SvarSlett
  3. Onskapen og tankeløsheten motvirkes med tenkning, og akkurat det mangler ikke du evnen til unge skjønne bloggerinne!
    Mvh
    Benthe

    SvarSlett