13 mars 2012

Om NATO, tortur og Anders Fogh Rasmussen...


Nato's generalsekretær Anders Fogh Rasmussen åpner for bruk av tortur kan jeg lese på ABC-nyhetssiden denne morgenen. Jeg er ikke sjokkert eller skaka. 
Den 'høye herre' bringer nemlig ikke noe særlig revolusjonerende nytt til internettet.
Han viser bare nok en gang hva denne såkalte forsvarsalliansen egentlig står for.
 NATO-alliansen er viden kjent for å ta i bruk slike metoder. 
Enten det er snakk om 'krigen mot terror', andre kriger (Det finnes fortsatt et fengsel på Cuba.. samt 'noen'fler..), eller okkupasjoner av land hvor tilraning av olje eller andre naturressurser.
Menneskerettigheter gjelder ikke for alle!
Særlig ikke når det er snakk om penger og makt!

Altså oppfordrer denne herren totalt uten skam at man skal begå forbrytelser mot menneskeheten.
Noe annet kan det ikke kalles.
Det finnes absolutt ingen gode grunner for å torturere. 
Tortur er uetisk, umoralsk, og som forhørsteknikk helt uakseptabelt. 
'Tilståelser' framkommet ved slike metoder er det ingen grunn til å feste noen som helst lit til.
En trenger ikke være professor for å skjønne at hvemsomhelst 'tilstår  hvasomhelst' om man blir utsatt for slik bestialitet. Hun eller han vil si det de tror sadistene vil høre for å få slutt på pinen.
Eller de vil lukke seg helt og dø.

Så hvorfor NATO's generalsekretær uttaler seg på dette viset kan man jo undre seg over.
Han kan da umulig være så kunnskapsløs at han ikke kjenner til disse allment kjente sidene ved bruken av denslags forhørsmetoder? Jeg tenker snarere det ligger en annen strategi bak ordene. Slikt som å avskrekke folk, rasisme eller forsette undertrykkingen alliansen bedriver rundtomkring på kloden.

 Uttalelsene fra generalsekretæren minner meg på mitt syn på NATO. Det eneste logiske svaret på generalsekretærens helt umenneskelige uttalelser er å melde Norge ut av NATO.

Synnøve Sætrum

    

1 kommentar:

  1. Jeg har akkurat lest på blogg at det ikke er 'in' med kritisk tenkning i Norge lenger. At 'vi' alle har det så godt, ingen sliter og alle ruller i pengebingen. De som syter og klager fordi de er sjuke eller uten jobb får bare holde kjeft. For ikke å snakke om den som er tigger eller noe annet 'vi' (Jeg vet egentlig ikke hvem det er...)ikke vil ha rundt oss. Ikke snakk om å tenke på at den som sitter og strekker ut hånda med koppen er noens elskede søster , bror, datter, mor, niese, bestemor, tante osv. osv. Et medmenneske som bare vil det samme som en sjøl.Ha det sånn noenlunde trygt og anstendig godt her i verden. Felles for menneskene er et liv utlevert. Rammene er forskjellige, men hva er det som får den som har en mer enn nok til å sparke etter den som ligger nede.
    Ikke ville høre om det, bare fortsette snakke om shoppingen, og rentefesten og det tredobble boblebadekaret på Norefjelle eller hvor det nå er. Hvem faen er det som er der? Er det 'vi'?

    Ja, og jeg er glad for jeg har skrevet en bisk kommentar om Nato-alliansen og generalsekretæren. Jeg tilhører i alle fall ikke de 'vi' som er for tortur, altså forbrytelser mot menneskeheten pr. definisjon.
    Er det rart man blir inn i helvete forbanna noen ganger. Jeg driter ærlig talt i etiketten i denne sammenhengen.
    :-(

    SvarSlett