09 oktober 2011

GET UP STAND UP


Den som våkner hver eneste dag og ikke har vondt noen steder til tross kroniske sykdommer i skroget er velsignet. Viktig å ha det perspektivet med seg. Ingen grunn til å syte eller klage, bare nyte dagen. Selv om en ikke har det så fett i pengpungen som alle de andre i 'det rikeste landet i verden'. 
 Ikke flyter det over med saker og ting rundt en, ikke hundrevis av kvadratmeter heller.
Men, hva skal en nå egentlig med det?
Det viktigste er tak over hodet og mat på bordet. Verdens virkelige fattige har det ikke sånn. De høye herrer, de som har makt til å definere fattigdommen justerte nylig fattigdomsgrensen oppover. 
Dermed bare 'forsvant' millioner av fattige må vite... 
 Vel, man kan lure en og annen av og til kanskje.
Men, man kan vel ikke fortsette å lure alle på en gang.
Ikke sant?
 Forstå det den som kan... Jeg for min del kan ikke, og kommer ikke til å kunne det heller.
 Så har de noe å kose seg med under festtalene de rike, samt statslederne av alle slag.
Skulle ikke forundre meg om slikt juks legitimerer svinging av svansene i festdansene.

Jeg tenker mye på den jeg.
Fattigdommen.
Den vanvittige fattigdommen rundt om i verden, og at det egentlig er nok til alle.
Framtiden ligger i de vanlige menneskenes hender, ikke statslederne ser det ut til.

Get up, stand up! 

Synnøve Sætrum

2 kommentarer:

  1. Hører vi skal bli dobbelt så mange på 20 årene....

    SvarSlett
    Svar
    1. Det betyr i så fall enorme utfordringer, og formidable forandringer for verdenssamfunnet!

      Slett