25 mars 2010

Om Gud

Mamma ville gjøre meg
til Guds sovende sommerfugl
som verken kunne gripe eller begripe,
sydde meg inn i en kokong av lin,
ga meg store, sørgmodige vinger
som bare kunne blafre ved andakt,
et hus å sove i med bilder fra Getsemane,
kyss av nafta og en nål i ryggen,
tilhørende en menighet
av vakre språkløse barn
som bare mottar sakramenter for drømmer

Jeg tenkte, Gud må være en kvinne
som lister seg inn i mine innerste rom
men Gud kan også være en sebra som vrinsker
eller en konkylie å høre bølgene i,
en slektning som bare kommer på kort besøk,
en foreldreløs som møter blikke ditt i en bygate,
en blind som romsterer i en mørk stue,
en fremmed som vil stjele pengene dine,
hvem som helst som kan stå bak speilet
når du lærer om nytelse uten bestikkelser

Gud er en tallerkenkaster
Gud er en birøkter
Gud er en forfører med sjokolade i lommene
Gud er en syngende skaphomse
Gud er en yougi med nakne føtter
Gud er en lakseoppdretter
Gud mangler ikke magi, ikke penger,
ikke telefonnumre til kvinner i Berlin
Gud er den eneste jeg ikke kan ha til venn

"Noe kan ikke oppstå av Ingenting"
sa rabbineren til meg,
men Noe kan leve i skyggen av sin Skaper
med en knyttneve til hjerte,
en kjærlighet til fingertupp,
en papegøyetulipan til munn
som svelger sollyset med sin årsak

Bare en mann og en kvinne
kan unnslippe Guds raseri
ved å elske tausheten i stykker,
klamre seg til hverandre,
to flammer tent av en fremmed hånd
forå gå opp i nettenes blå stoff

Forvirring er alt jeg kan skrive om
"Du lider av akutt forfølgelsesvanvidd,"
sa psykiateren og krevde meg for tusen kroner
"Du tror Gud er snill mot deg
Det du trenger er medisiner!"

(Øystein Wingard Wolf fra "Karusellturen med Gud",2006)

1 kommentar:

  1. Fantastisk, bare helt og holdent fantastisk, og mer sier jeg ikke om den saken....

    SvarSlett