17 oktober 2014

SPLIT 17. OKTOBER 2014


Foto: Synnøve Sætrum

Dagen startet med uro. Ikke for ubetalte regninger eller det jeg ikke fikk gjort og sagt før jeg dro fra Norge. Nei, det handlet om politikken. Det har tatt meg sterkt forslaget til statsbudsjett, selv om jeg visste det ville bli slik. Nå har jeg gått av meg det meste, og ligger rett ut på senga. 

 Etter at jeg kom meg vekk fra datamaskinen og ut har jeg opplevd mye. Synsinntrykkene er mange, og jeg har litt såre tær. Jeg er mett etter å ha spist blekksprut som smeltet mot ganen. Kaffe har jeg fått mye av, og skuldrene er senket. Nå vet jeg hvor jeg kan gå på stranda om sommeren slår til. Det er ikke så langt dit, og havet måler enda 23. I morgen, i morgen, i morgen... I morgen skal jeg også finne ut hvordan jeg tar meg til Dubrovnik. Vegen går dit på mandag.

Tilbake til i kveld. Det er tjueto grader utenfor, og teppet er overflødig. 
I løpet av ettermiddagen sprakk himmelen opp, noe som kjentes inderlig godt. 

Split i ettermiddagslys 17.oktober. Foto: Synnøve Sætrum

Andre kvelden i Split er meg og et fransk ektepar her i heimen. 
De kan ikke et kvidder engelsk, jeg kan tre setninger fransk. 
Damen gjorde miner til å ta tegnspråket, herren var mer lukket. 
Er ikke sikker, men jeg tror de ble litt snurt da de oppdaget å ha betalt rimelig for å bo i kollektiv ei natt. De om det. Her finnes så mye annet å henge seg opp i...


Foto: Synnøve Sætrum


 Jeg har hatt enda en dag i byen. Den er nydelig, og veldig avslappende. 
Et by for svermerier også, så jeg skulle hatt noen å gjøre det med. Noen som melder seg på? 
Europa er ikke så langt unna... I alle fall ikke denne delen.Jo, jeg har det bra. Roen er i ferd med å senke seg. Jeg er på tur igjen, og det alene. Tenker det skal vare det meste av tiden fram mot jul. Vegen som så absolutt skal bli til mens jeg går den.

Utenfor gjør en hund og jeg klør på det nye myggstikket.
Tiden er moden for søvn.
Fortsettelse følger...

Synnøve Sætrum
























"Uro ikke for ubetalte regninger, uro ikke for det en skulle gjort og sagt, men uro for at livet svinger i samme takt..." (AGP)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar