08 februar 2013

Det minner til forveksling....

20.januar 13.  Foto: Synnøve Sætrum
 
 
Chiang Mai Mail er den engelskspråklige månedsavisa for byen her i Nord-Thailand. 
Siden engelsk er innenfor det jeg kan forstå er det den jeg forholder meg til.
I går fant jeg en ny utgave på et bord.
Litt annet på trykk enn i Dagbladet eller VG.
Den er lokal må vite, og så er Thailand et godt stykke unna Norge og Europa.
Likevel er noe til forveksling likt stoff.
Verden er stor, men på enkelte områder synes den bli bare mindre og mindre og mindre. Dessverre.
På forsiden vektlegges at ulovlig dyrking av opium er på vei opp, og at Rajabat University vant Miss Chiang Mai tittelen. Premien lyder på 100 000 bath sammen med kronen og utmerkelsen.  
Ok, det er da blitt et visst fokus på dette i hjemlige trakter siste årene.
 Tenker på alle idol- og talentkonkurranser ++++++++....
Det som kalles en spesialenhet som jobber med narkotikasaker har hatt inspeskjoner i grenseområdene. I den forbindelsen er det blitt funnet mange illegale opiumsplantasjer i fjellene.
 Så store som tjue dekar, som er en størrelse man ikke har sett på over to tiår. Noe som er svært bekymringsfullt. Som om ikke det var nok så har politiet beslaglagt 2.6 millioner methamfetamintabletter i områdene rundt her. I tillegg nevnes det at en politimann som ble fengslet for salg av narkotika er pågrepet på nytt med mer. Videre har politiet arrestert fire personer som sammen med en tilhørende bande skal ha stjålet over fjorten biler.
 
På side tre finner jeg en omfattende artikkel om å leve, lære og ri som en ekte elefantfører.
Det kan man nemlig gjøre utenfor Chiang Mai. Hvilket ikke blir noe av denne gangen, men hvem vet hva som hender ved neste korsveg ? Ser både spennende og morsomt ut.
 
Jo, det ligner nyhetsstoffet heime. Selvsagt leser jeg artikler om helse, sport og biler. Endog er her også et horoskop. Kanskje var det bare artikkelen om elefantene som forteller meg at jeg er i Asia.
 
Men nå: Finne en tannlege. Igjen!
Det minner også til forveksling om tilstandene heime, bare ikke prisnivået.
Takk for det, i det minste!
 
Synnøve Sætrum
 
 
 
 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar