16 november 2015

P A R I S


Terror er helt forferdelig, enten den er i Paris, Oslo eller Beirut. 
Den rammer uskyldige mennesker i sitt daglige liv, bringer død, sorg og elendighet. Etterlater seg uopprettelige arr i menneskeliv, fordi noen er kommet til den konklusjonen at de skal drepe både seg selv og andre til inntekt for sitt syn på religion, politikk eller annet. For meg er det vanvittig tragisk. Akkurat disse dagene tenker jeg mest på dem som er rammet i Paris, jeg innrømmer det. Sjøl har jeg aldri vært i byen, men har mange ganger ønsket meg dit. 
Det håper jeg skjer før jeg sier takk for meg.Om jeg ikke noen sinne har besøkt den franske hovedstaden har parolen "Frihet, likhet, brorskap" hatt betydning for meg siden jeg var barn. 
Jeg ble flasket opp med tankene både hjemme og på skolen. Det at et hvert menneske er unikt, har rett til sin egen tro og overbevisning og har frihet til å ytre den uten vold er kjernen for meg i mitt menneske- og verdensbilde.  

Jeg tror derimot ikke det jeg oppfatter som et sivilisert samfunn er tjent med ytringer som oppfordrer til vold mot og drap på mennesker. For meg er det et uproblematisk standpunkt.
 For meg er det å drepe absolutt tabu. Sånn er det.

Det har vært og er sørgelige dager i Europa.
Kondolerer Frankrike og Beirut.

Synnøve Sætrum

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar