28 juli 2013

SORGDAGER

 
 
 
Sorgen er som en stille undertone denne sommeren. Den kjennes tveegget, skarp, stum og skjør. Innelukket men likevel uten å være innestengt. Sorgsommer i livet, og jeg  er trøtt som om det skulle være natt midt på dagen. Jeg lytter til regndråpene gjennom den åpne døra. Regnet gir løfte om klarere perspektiver. Ei kråke skriker, ei skjære skvadrer. Et rådyr passerer mellom granstammene oppe i bakken. Så hurtig at jeg et lite øyeblikk betviler det jeg ser. Ellers er alt stille. Siste søndag i juli stemmer denne solmåneden ned. Sorgen og gleden vandrer sammen. Godtakelsen av det sørgelige har likevel trange kår om dagen.

Virkeligheten kjennes som et paradoks. Gjennom timene som er gått siden meldingen om døden kjennes livet mitt enda litt mektigere. For de fleste mennesker er det garantert knekkende likegyldig, og bra er det. Det ville vært en tragedie om mennesker som sådan var opptatt av mitt. Fint å kunne være bare ei sjel blant milliarder andre. Det er godt å være et vanlig menneske og kunne streve i fred. Sorger er også gode, de minner en på det viktige og vesentlige. Tar den tida det tar, gjør de også. Krever sin selvfølgelige plass i alt. Døden er definitiv, helt synlig når den kommer, men likevel så vanskelig å akseptere fullt ut. Det er så mye en ville sagt til og gjort sammen med den som er borte, selv etter å ha sett kista bli senket i jorda.

Jeg blir sittende og spørre meg selv om jeg kunne gjort noe, vært mer for å forhindre utgangen.
Sånn er det alltid når noen går ut av tiden på en vond måte.
Jeg vet at det er som å risse bokstaver i sand, men gjør det likevel. Prosessene lever ofte sitt eget liv, mens de gir en god dag i viljen. Rundene må hver og en gå helt til svarene er på plass.
 
 
Synnøve Sætrum

4 kommentarer:

  1. Sorg er vanskelig, og det virker i blant umulig å skulle kunne finne et sted hvor den skal få være resten av livet vårt, uten at den skygger for alt annet. Men selv om det virker vanskelig, klarer vi likevel å finne et sted også for sorg. En liten hylle, en egen plass, som likevel ikke tar all plass.

    *

    RAMME

    klemt inn i en liten svart bok
    mellom dikt om kjærlighet

    tre aborterte fostre
    blikket til en hund i det den skal dø

    og Solveig
    som så draugen rosa
    og gikk i fossen

    *

    Håper du får en grei dag.

    Bjørn

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Nei, det tar ikke all plass. Bare sin plass. Takk for teksten. Jeg har greie dager likevel, men kjenner på den undertonen innimellom. Holder på med spennende prosjekter og tenker mye på det som skal komme i mitt liv. Pakker for nye steder. En del av livet det også.
      For min del er det særlig noe med kveldene når jeg gjør opp dagen min. Da ser jeg mye, tenker mer og legger fra meg for å starte på nytt.

      Synnøve

      Slett